کد خبر: ۱۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 22
عکاسی سلفی حرفه ای نیازمند رعایت چندین شرط است. در این مطلب روش سلفی گرفتن به بهترین وجه ممکن را آموزش می‌دهیم. این تکنیک های گرفتن سلفی همه جا کاربرد دارند.
به گزارش آی تابناک : عکاسی سلفی یکی از محبوب‌ترین موضوعات در بین کاربران است که زمان آن‌چنان زیادی از روی بورس آمدن آن نمی‌گذرد؛ نه تنها افراد دیگر نیاز ندارند برای عکس گرفتن از خودشان به صورت تکی و یا به صورت دست جمعی مزاحم دیگران شوند، بلکه با گرفتن سلفی، عکس‌هایی به مراتب صمیمانه‌تر و طبیعی‌تر نسبت به قبل خواهند داشت.

داغ شدن این سبک از عکاسی و از طرفی محبوبیت باورنکردنی شبکه‌های اجتماعی و گره خوردن زندگی کاربران به آن‌ها، حتی کار دست برخی افراد داده است! آن‌ها برای ثبت بهترین سلفی‌ها، از بلندترین ساختمان‌ها بالا رفته و یا به خطرناک‌ترین مکان‌ها وارد شده‌اند. همچنین برخی کاربران به خیال عکاسی سلفی حرفه ای به وحشی‌ترین و سمی‌ترین حیوانات حیات وحش نزدیک می‌شوند. متاسفانه مرگ نتیجه کار تعدادی از این افراد بوده است.

عکاسی سلفی حرفه ای

 عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن
 
اما بدون توجه و رعایت قوانین عکاسی سلفی حرفه ای ، آن‌ها می‌توانند تبدیل به بدترین عکس‌هایی شوند که تاکنون از خود گرفته‌اید. پیش از اشاره به بایدها در رابطه با این موضوع، ابتدا چند مورد از نبایدها را ذکر می‌کنیم.
 
عدم رعایت حریم خصوصی

به احتمال بسیار زیاد، هدف از گرفتن سلفی، اشتراک‌گذاری نتیجه در یک شبکه اجتماعی و یا قرار دادن آن به عنوان تصویر پروفایل در یک پیام‌رسان موبایل است. پس بسیاری از افراد دور و نزدیک به شما آن را خواهند دید. عکاسی سلفی سبب شده کاربران بتوانند در مقایسه با قبل، خیلی سریع‌تر، راحت‌تر و بدون هیچ مقدمه‌ای از خود عکس بگیرند، به همین دلیل بعید نیست به شرایط اطراف خود توجه نکنند.

عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

یکی از مهمترین نکته‌ها در عکاسی سلفی حرفه ای توجه به محیط پیرامون است. عدم توجه به اشیایی که در چهارچوب عکس قرار می‌گیرند، نه تنها می‌تواند نتیجه نهایی را بی‌کیفیت و زشت کند، بلکه می‌تواند به یک ابزار برای سو استفاده از کاربر تبدیل شود. هکرها و نزدیک‌ترین افراد به کاربر به این ترتیب قادر خواهند بود اطلاعات زیادی درباره حریم خصوصی وی به دست بیاورند. پس لطفا از خصوصی‌ترین کارهای خود سلفی نگیرید! این کار مخصوص غیر حرفه ای‌ها است.
 
عدم توجه به مکان

در هر نوع عکاسی، باید به محیط توجهی ویژه کرد. عکس گرفتن در حمام و یا حتی دستشویی نمی‌تواند ایده‌ای جالب باشد، مگر اینکه در این مکان‌ها عناصری متفاوت وجود داشته باشند، به حدی که تمرکز بیننده را به خود جلب کرده و توجه وی به مکان عکاسی را دور کنند.
حرکات صورت و بدن نامتعارف

سادگی بهترین اصل در هر کاری است. البته نباید با صورتی زمخت و بدون حس در مقابل دوربین ایستاد، اما از طرفی دیگر، نباید با دست علائمی نامتعارف نشان داد و یا اینکه ترکیب چهره خود را بیش از حد عوض کرد. کمتر کاربری از دیدن این‌چنین عکس‌ها لذت می‌برد. داشتن یک لبخند ساده و یا تغییر حس صورت خود (مثلا هیجان‌زده) بسته به شرایط، خیلی بیشتر به عکاسی سلفی حرفه ای کمک می‌کند.

روش صحیح عکاسی سلفی حرفه ای

آیا می‌دانستید روز بیست و یکم ژوئن (سی و یکم خرداد)، چند سالی است به عنوان روز ملی سلفی شناخته می‌شود؟ این موضوع نشان می‌دهد این سبک خاص از عکاسی، بیش از هر زمانی دیگر به محبوبیت رسیده و هر کاربر دارای گوشی هوشمند باید نحوه صحیح آن را بدانید.
 
خلاقیت، قانونی غیر قابل چشم‌پوشی
 
 عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

بهتر است در هر زمان و مکان، بعد از بیرون آوردن گوشی‌ موبایل‌تان از جیب خیلی سریع اقدام به عکاسی نکنید. اگر وضعیت اضطراری نبوده و در صورت عجله نکردن، سوژه خاصی را از دست نمی‌دهید، بهتر است زمانی را به تفکر بگذرانید و بسته به شرایط، نحوه ثبت یک عکس خلاقانه در آن محیط را پیدا کنید.


به عنوان نمونه ممکن است در یک پارک قرار داشته باشید. در حالت عادی بدون توجه به پشت سر خود اقدام به گرفتن عکس می‌کنید، در حالی که ممکن است با کمی چرخیدن، پس‌زمینه‌ای بسیار زیبا همچون یک باغ گل در پشت سر خود قرار دهید. عدم توجه ممکن است به جای بهبود کیفیت، به ضررتان نیز تمام شود. به عنوان نمونه ممکن است در پس‌زمینه عکس‌تان تابلوی دستشویی عمومی دیده شود که اصلا جالب نیست!
 
استفاده از افکت‌‌های طبیعی

به جای افزودن تعداد زیادی افکت نرم افزاری و غیر طبیعی جلوه دادن تصویر، افکت‌های واقعی به آن بیفزایید. استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر به منظور تنظیم نور و یا کنتراست، پیشنهاد خوبی است، اما برخی از این ابزارها به اندا‌زه‌ای عکس را تغییر می‌دهند که دیگر از حالت طبیعی خارج می‌شود. به عنوان نمونه در عکس زیر، به جای استفاده از فیس فیلترهای اینستاگرام، کاربر از سگ خود استفاده کرده و صورت خود را به شکلی بسیار جالب در آورده است.

عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

همچنین تا جایی که می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید تا کمتر به ویرایش و تنظیم میزان نور به صورت مصنوعی احتیاج پیدا کنید. با توجه به ضعیف‌تر بودن میزان جذب نور سنسور دوربین‌های سلفی به خاطر گشودگی دریچه دیافراگم کمتر، اهمیت این کار بیشتر می‌شود.

تمرکز بر روی جزییات
 
 عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

با قرار دادن جزییات بیشتر در عکس خود، مطمئن شوید یک داستان پشت آن قرار دارد. بهتر است این داستان روایت‌کننده شخصیت شما باشد، چرا که به میزان فوق‌العاده‌ای جذاب‌تر خواهد بود. به راستی چه چیزی شما را به ذوق می‌آورد؟
 
به عنوان نمونه اگر موزیک بخشی جدانشدنی از زندگی شماست، با گرفتن تصاویری خلاقانه از برگه‌های نت‌های موسیقی خود، این صحنه را با دیگران به اشتراک بگذارید. البته مطمئن شوید قانون اول در بخش نبایدهای عکاسی سلفی حرفه ای یعنی حفظ حریم خصوصی را رعایت می‌کنید.

اگر علاقه شما به یک رشته ورزشی است، حین پوشیدن لباس مخصوص آن، از خود یک سلفی بگیرید. هر چه بیشتر وارد جزییات شخصیتی خود شده و سلفی‌هایتان را با آن‌ها مرتبط کنید، جذابیت تصاویر ثبت شده بیشتر خواهد شد، چرا که آن‌ها منحصربه‌فرد هستند.
 
سهیم شدن با دیگران
 
 عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

هشتگ‌گذاری، یکی از بهترین قابلیت‌هایی است که در برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. با نوشتن هشتگ‌های مرتبط و محبوب در زیر پست خود، علاوه بر افزایش تعداد مخاطب‌ها، حرفه ای بودن خود را نشان می‌دهید.

به عنوان نمونه حین قرار دادن تصویر نت‌های موسیقی، با نوشتن هشتگ‌های مرتبط کمک می‌کنید تا دیگر افراد تشنه موسیقی شما را پیدا کنند و از دیدن آن عکس به وجد بیایند.
 
چینش صحیح در عکس دست‌جمعی
 
 عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

درباره این مورد نظرهای مختلفی وجود دارد، چرا که برخی معتقدند عکاسی سلفی حرفه ای به معنی عدم قرار دادن بیش از دو نفر در کادر تصویر است. به نظر ما، اگر بتوان بسته به شرایط، چینش و محل قرارگیری افراد را به روشی خلاقانه تنظیم کرد، می‌توان حتی با وجود قرار دادن بیش از سه الی چهار نفر در کادر، عکس‌های سلفی حرفه ای گرفت.

اما با افزایش تعداد نفرات، کمتر می‌توان به پس‌زمینه پرداخت و فقط چند سر و بدن مشخص خواهند بود که زیبایی خاصی ندارد. وقتی تعداد افراد درون عکس سلفی بسیار زیاد باشد، در اغلب مواقع فقط سر آن‌ها قابل مشاهده است که به هیچ عنوان جالب نیست. البته در برخی مواقع نیاز به ثبت یک عکس دست‌جمعی، چاره‌ای جز قبول این مشکل باقی نمی‌گذارد.
 
کادربندی صحیح
 
 عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

در کل صنعت عکاسی، کادربندی صحیح یکی از مهمترین اصول است و عدم رعایت آن، سایر تلاش‌ها برای گرفتن یک عکس خوب را بی‌نتیجه می‌کند. این قانون درباره هر نوع از عکاسی صدق می‌کند و سلفی نیز از آن مستثنی نیست. به عنوان نمونه برخی افراد، بخش زیادی از قاب تصویر را با آسمان یا زمین پر می‌کنند و سهم کمی به چهره و بدن خودشان می‌رسد.

عکاسی سلفی حرفه ای

البته یک استثنا در اینجا وجود دارد که حتی سبب زیباتر شدن عکس خواهد شد. بعد از کادربندی صحیح، با نمایش بخشی از صورت خود و مخفی کردن قسمتی از آن در پشت یک شی، می‌توان افکتی جذاب و طبیعی به نتیجه نهایی افزود. توجه داشته باشید این حالت با زمان عدم قرار دادن بخشی از صورت در کادر تصویر کاملا متفاوت است.
قرار دادن سایه در قاب تصویر

این ترفند را در هر زمان و مکانی نمی‌توان پیاده کرد، اما حین وجود شرایط آن، نباید به هیچ عنوان از خیرش گذشت! اگر در یک محیط باز قرار دارید، رو به آفتاب ایستاده و از خود سلفی بگیرید. باید با کادربندی صحیح، هم سایه و هم خودتان را در قاب عکس جای بدهید.


استفاده از ابزارهای مختلف
 
 عکاسی سلفی حرفه ای را بیاموزید ؛ بایدها و نبایدهای سلفی گرفتن

عکاسی سلفی حرفه ای همیشه راحت نیست. در دنیای عکاسی یکی از مهمترین فاکتورها نداشتن لرزش دست است، اتفاقی که متاسفانه حین نگه داشتن گوشی با یک دست به احتمالی بالا رخ می‌دهد.
استفاده از دسته سلفی، مخصوصا به همراه سه پایه نگهدارنده، برای کسانی که به دنبال عکاسی سلفی حرفه ای هستند لازم و ضروری است. دسته‌‌های سلفی خوب به یک کنترلر بلوتوثی مجهز هستند که به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی و بدون نیاز به لمس نمایشگر، شاتر را فعال کند.
 
استفاده از اشیای صیقلی و منعکس‌کننده

این مورد، یکی دیگر از ترفندهای فوق‌العاده جذاب عکاسی سلفی حرفه ای است که مطمئنا افراد دارای خلاقیت، حتی پیش از خواندن این مطلب نیز چندین مرتبه از آن استفاده کرده‌اند. گرفتن عکس سلفی درون آینه، یک راهکار حرفه‌ای و جذاب است، اما حین برخورد با تعداد زیادی از سطوح صیقلی دیگر نیز می‌توان این کار را انجام داد.

استفاده از عینک آفتابی و یا شیشه کلاه محافظ دیگران می‌تواند روشی مناسب برای این کار باشد. حتی می‌توان از شیشه اتومبیل نیز برای گرفتن سلفی استفاده کرد.

دانستن بهتر از ندانستن است، پس حالا که حتی روز ملی سلفی نیز داریم، بهتر است همگی با روش‌های عکاسی سلفی حرفه ای آشنا باشیم. توصیه ما این است که بیش از حد غرق در عکاسی نشده و از هر لحظه لذت ببرید. متاسفانه برخی افراد حین بیرون رفتن با دیگران و مخصوصا دوستان نزدیک خود، به جای لذت بردن از با هم بودن، همیشه گوشی به دست بوده و درگیر اشتراک‌گذاری لحظه لحظه خود با دوستان اغلب غیر واقعی مجازی هستند! این مشکل بعد از ارائه قابلیت استوری در چندین برنامه محبوب همچون اسنپ چت و اینستاگرام، حتی وضعیت وخیم‌تری در مقایسه با قبل پیدا کرده است.





منبع : گجت نیوز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار