کد خبر: ۱۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
شرکت بوردرلس با همکاری کیک‌استارتر اقدام به ساخت کلاه کاسکت هوشمندی کرده است که نسبت به نمونه‌های قبلی بسیار پیشرفته‌تر و خلاقانه‌تر است.

به گزارش آی تابناک : کلاه ایمنی موتورسیکلت هر روز در حال پیچیده‌تر شدن است و استارتاپ‌های فراوانی تلاش کرده‌اند تا محصولاتی جالب و زیبا تولید کنند؛ ولی با این وجود تاکنون اکثر این استارتاپ‌ها محصولاتی بدون مصرف و با فناوری پیشرفته تولید کرده‌اند که کاربرد چندانی برای رانندگان موتورسیکلت ندارد. از جمله این محصولات می‌توان به صفحه نمایش روسری، دوربین و ... اشاره کرد که ممکن است برخی از آن‌ها در سال‌های اخیر رونمایی شده باشند. متأسفانه مسیر ساخت کلاه ایمنی هوشمند آن‌طور که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی کرده‌اند پیش نرفته و در این راه فاجعه‌ای بزرگ رخ داده است.

کراس‌هلمت ایکس 1

به‌عنوان مثال، نگاهی به کلاه ایمنی اسکالی (Skully) بیندازید. سال گذشته کلاه ایمنی اسکالی پس از آنکه ادعا کرد ۲.۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای ساخت استریپر و سایر موارد مربوط به کلاه ایمنی از شرکت لامبورگینی دریافت کرده است، ناگهان در این پروژه شکست خورد و تمام این سرمایه‌گذاری به هدر رفت. اسکالی توانست علاوه بر این سرمایه‌گذاری، ۱۰ میلیون دلار دیگر نیز از سایر سرمایه‌گذاران دریافت کند که آن نیز موفقیت چندانی نداشت.

از زمان شکست مفتضحانه اسکالی، تمایل سرمایه‌گذاران به هزینه روی کلاه‌های ایمنی هوشمند با فناوری پیشرفته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. خوشبختانه این شکست‌ها مانع از کارهای خلاقانه یک مدیر ژاپنی نشده است؛ این مدیر که قطعا نظم و انضباط بیشتری نسبت به مدیر عامل شرکت اسکالی دارد، ظاهرا همه چیز را در مورد محصولات هوشمند موتورسیکلت تغییر داده و با همکاری شرکت کیک‌استارتر آمریکا محصول جدیدی تولید کرده است.

آراتا اونو، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت بوردرلس (Borderless)، یک طراح ژاپنی است که سال‌ها در صنعت موتورسیکلت کار کرده است؛ اونو در پروژه‌هایی مانند MT-09 یاماها فعالیت داشته و در طی این سال‌ها به دنبال آمیختن فناوری متصل با کلاه‌های ایمنی برای ارائه به بازار بوده است. علاقه‌مندان و طراحان موتورسیکلت نیز چنین احساسی درباره‌ی اکثر کلاه‌های ایمنی داشتند. از نظر آن‌ها کلاه ایمنی دارای پوشش کامل صورت، علاوه بر اعمال فشار به صورت رانندگان موتورسیکلت و ایجاد مزاحمت، نسبت به کلاه‌ ایمنی راحت در سطح پایین‌تری قرار دارد.

کراس‌هلمت ایکس 1

راه حل اونو برای این مشکل در قالب یک طرح توسعه چندساله بود که در نهایت به ساخت کراس‌هلمت ایکس‌ ۱ (CrossHelmet X11) منجر شد؛ این کلاه ایمنی هوشمند در حقیقت محفظه‌ای است که سر راننده را کاملا می‌پوشاند و علاوه بر حفاظت از راننده در تصادفات، امکاناتی مانند کنترل صوتی، دوربین عقب، نمایشگر دوقلوی روسری، اتصالاتتلفن همراه هوشمند و بلوتوث ارائه می‌دهد. همه‌ی این امکانات در یک پکیج قرار داده شده است که به رانندگان امکان  می‌دهد فضای وسیع‌تری را ببینند.

کراس‌هلمت ایکس 1

اونو با ارائه پیشنهاد خود به شرکت کیک‌استارتر برای ساخت این کلاه ایمنی هوشمند با فناوری پیشرفته، مقدمات ورود پیشنهاد عصر فضا را به بازار فراهم کرد. این کمپین در ۱۲ سپتامبر اجرایی شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۹۰ هزار دلار (تقریبا دو برابر هدف آن) هزینه دریافت کرده است و در چندین ساعت هزاران نفر به این کمپین پیوسته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود کراس‌هلمت ایکس‌ ۱ با قیمت ۱۷۹۹ دلار فروخته شود. علاوه بر مدل پایه، چندین طرح نیز برای ۱۷۵ پشتیبان دیگر در دسترس هستند که می‌توانند با قیمت ۱۳۹۹ دلار آن را بخرند. با این موفقیت بزرگ که شرکت بوردرلس در طی ۴۸ ساعت تجربه کرده است، به نظر می‌رسد که آینده‌ای روشن در انتظار اونو باشد. البته گفته شده است که  مدل‌های دیگری در آینده ساخته خواهد شد و در نتیجه قیمت بالای فعلی این فناوری احتمالا در طول زمان کاهش یابد؛ چیزی که بیش از هر کسی، موتورسواران باید از آن خوشحال باشند.

کراس‌هلمت ایکس 1

کراس‌هلمت ایکس‌ ۱ موفق به ارائه فناوری‌های جدیدی در داخل یک طراحی شیک و مدرن شده است. کلاه ایمنی این استارتاپ شامل فناوری‌های اختصاصی جدید، برخی از ویژگی‌های کاربردی و بسیاری از امکانات فانتزی است. راننده موتورسیکلت با استفاده از کلاه ایمنی کراس‌هلمت می‌تواند ۶۰ درجه در جلو، ۶۵ درجه در طرفین و ۱۷۰ درجه در پشت سر خود را ببیند. قابلیت دید ۳۶۰ درجه‌ای این کلاه ایمنی به کمک دوربین‌هایی است که در درون پوشش کلاه قرار داده شده است. چراغ LED ایمنی جاسازی شده در دو طرف کلاه ایمنی هوشمند باعث افزایش سلامت و ایمنی راننده در شب می‌شود.

کراس‌هلمت ایکس 1

از دیگر امکانات فانتزی کراس‌هلمت ایکس‌ ۱ می‌توان به سیستم کنترل نویز (کنترل صوتی) اشاره کرد که در هنگام رانندگی می‌تواند صداهای محیطی و نویز را کاهش یا افزایش دهد؛ یعنی صداهای خسته‌کننده مانند صدای پیشرانه، صداهای جاده‌ای و وزش باد را می‌تواند حذف کند. به کمک این فناوری راننده می‌تواند صداهای خوشایند اطراف را افزایش دهد.

طبق اعلام وب‌سایت شرکت کیک‌استارتر، امکان گفتگوی گروهی از دیگر امکانات این کلاه ایمنی هوشمند است. به کمک گفتگوی گروهی کراس‌هلمت می‌توان مکان رانندگان، مسیرها، عکس و ویدئو را به اشتراک گذاشت. همچنین امکان ارتباط با افرادی که کلاه ایمنی ندارند فراهم است. راننده می‌تواند به موسیقی، رادیو و پادکست‌های صوتی گوش دهد و تماس‌های صوتی را جواب دهد یا با دیگران از طریق اسپیکرهای نصب‌شده در داخل کلاه ایمنی هوشمند تماس برقرار کند.

کراس‌هلمت ایکس 1


برای افزایش راحتی کاربران، اپلیکشن تلفن همراه برای گوشی‌های اندروید و IOS نیز طراحی شده است که تمامی امکانات کلاه ایمنی در آن وجود دارد. قابلیت ناوبری، دسترسی به نقشه‌های آفلاین، راهنمای قدم به قدم، GPS و عدم نیاز به تغییر اپلیکیشن از امکاناتی هستند که کلاه ایمنی هوشمند کراس‌هلمت ایکس‌ ۱ به آن‌ها مجهز است. با کمک گوشی هوشمند می‌توان به‌سادگی و با امنیت بالا به کلاه ایمنی هوشمند کراس‌هلمت ایکس‌ ۱ متصل شد. این ارتباط بی‌سیم و از طریق فناوری بلوتوث امکان‌پذیر است. در قسمت بیرونی طرفین کلاه ایمنی یک پد لمسی طراحی شده است که به کمک آن می‌توان امکان دسترسی به تلفن همراه هوشمند و قابلیت HUD‌ را فعال کرد.

کراس‌هلمت ایکس 1

مشخصات کامل کلاه ایمنی هوشمند کراس هلمت ایکس‌ ۱ در جدول زیر خلاصه شده است.

نام مدلایکس‌۱ (کراس یک)
جنس بدنهپلی‌کربنات
وزن۱۷۸۰ گرم
پردازنده اصلیدو هسته‌ای کورتکس A۹ و ۱.۲ گیگاهرتز
حافظه جانبی فلش۸ گیگابایت
اپلیکیشن موبایلاندروید، IOS
بلوتوث۴.۲ ، BLE
سیستم خدمات مکانجی‌پی‌اس، گلوناس
ورودی یو‌اس‌بی نوع C
رزولوشن HUD۱۲۸۰ در ۷۲۰، ۲۵۰۰ PPI
زاویه دوربین۱۷۰ درجه
چراغ LED‌ ایمنیسفید
زمان کارکرد۶ تا ۸ ساعت
رنگنقره‌ای، مشکی

شرکت کیک‌استارتر در ویدئوی زیر به بررسی کلاه ایمنی هوشمند کراس‌هلمت ایکس‌ ۱ پرداخته است. 

لینک دانلود


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار