کد خبر: ۱۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 17
هفتمین چالش نوآوری نانو با موضوع «توسعه فرآورده‌ها یا روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی» به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی به مرحله ارزیابی طرح‌ها رسید.

به گزارش آی تابناک : کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو بنا به درخواست موسسه سامان سرمایه نانو اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با هدف تولید محصولاتی بهره‌مند از فناوری نانوانکپسوله کردن برای کنترل و افزایش انتقال مواد مغذی و دارویی به پوست کرد. 

در این راستا نیز برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این موضوع در قالب یک رقابت نوآورانه با عنوان چالش نوآوری توسعه فرآورده‌ها یا روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی به فراخوان گذاشته شد.

مجموعا ۲۹ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دریافت شد. نیمی از این تعداد شرکت‌کنندگان در چالش دارای یک نمونه اولیه‌ یا آزمایشگاهی مرتبط با طرح ارائه شده بودند که نکته‌ای قابل توجه و کم سابقه در یک چالش بوده و حاکی از توان و ظرفیت بالای پژوهشگران کشور در این حوزه است.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا و پسا دکترا ۶۲ درصد شرکت‌کنندگان در چالش نوآوری توسعه فرآورده‌ها یا روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی را تشکیل می‌دهند. در شکل زیر اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان این چالش قابل مشاهده است.

بیش‌ترین شرکت‌کنندگان این چالش را فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی و مهندسی شیمی، علوم و صنایع غذایی و نیز بیوتکنولوژی تشکیل می‌دهند (حدود ۶۰ درصد از کل شرکت‌کنندگان). گقتنی است حدود ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان این چالش در قالب گروه‌ یا تیم‌های دانشجویی در این رقابت ثبت‌نام کرده اند.             

هم‌اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی توسط کمیته داوران هفتمین چالش نوآوری نانو آغاز شده است. شرکت‌کنندگان در این چالش نیز می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در پایگاه اینترنتی چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح خود مطلع شوند. لازم به توجه است که نتایج مربوط به هر طرح صرفا از این طریق قابل مشاهده خواهد بود. 

مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته، به منتخبان مرحله اول چالش نوآوری «توسعه فرآورده‌ها یا روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی »، ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی همراه با امکان استفاده از خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی اعطا خواهد شد و برندگان راهی مرحله دوم خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، ۲ ماه فرصت خواهند داشت که یک نمونه آزمایشگاهی مطابق با طرح اولیه خود بسازند. 

در پایان این مرحله، نمونه‌های آزمایشگاهی توسط هیات داوران ارزیابی خواهد شد و برنده نهایی در این مرحله از جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی به همراه تسهیلات تجاری‌سازی در صورت انعقاد قرارداد تجاری‌سازی با موسسه سامان سرمایه نانو، بهره‌مند خواهد شد.






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار