کد خبر: ۱۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 15
شرکت های بازی سازی راه های زیادی برای تبلیغ و جذب مخاطب قبل از ارائه محصول نهایی دارند؛ ساخت و پخش تریلر ها، غرفه های معرفی در نمایشگاه های سالیانه، خرید پنل های تبلیغاتی در سایت های مشهور، بیلبوردهای عظیم در سطح شهرهای بزرگ دنیا، همه و همه از راه هایی هستند که انتشار دهندگان بازی می توانند از آن ها بهره ببرند. اما پس از انتشار محصول، این بازیکنان و مخاطبان هستند که حرف اول و آخر را در رابطه با بازی منتشر شده می زنند.
به گزارش آی تابناک : حتی گاهی نقد های مثبت و منفی هم باعث نمی شوند تا شما از تجربه یک عنوان عقب نشینی کنید؛ اما ممکن است یک تعریف یا نقد ساده از دهان دوستتان شما را از خرید یک بازی منصرف کند و یا بالعکس آن چنان شما را تحت تاثیر قرار دهد که عنوان مورد نظر را در صدر لیست خریدتان قرار دهید.

اما باز هم این نظر شماست که مهر تایید بر محصول نهایی را می زنید یا نه. همان چند ساعت و یا دقایق اولیه بازی فرصت دارد که با شما ارتباط برقرار کند در غیر این صورت آن عنوان چه تحسین شده، چه محکوم در نظر منتقدین برای شما تمام شده است.

اگر این عدم برقراری ارتباط همه گیر باشد بازی با شکست مواجه شده و تمام بازیکنانش را در مدت کمی از دست خواهد داد. در ادامه به بررسی تعدادی از بازی های منتشر شده در سال های اخیر می پردازیم که مخاطبان خود را در مدت کوتاهی از دست دادند.

Tom Clancy’s The Division
یوبیسافت پس از فروش فوق العاده ی بازی سوم شخص آنلاینش در هنگام عرضه، انتظار موفقیت چشم گیری را از این عنوان داشت. اما تنها پس از سه ماه بازی 93 درصد از بازیکنانش را از دست داد.

دیویژن از 2.1 میلیون بازیکن همزمان در طول روز به عدد نا امید کننده 143000 نفر رسید. این بازی که رکورد سریعترین میزان فروش را در اختیار دارد، به هیچ عنوان محصول بدی نیست. اما دیویژن اشکالات متعددی نیز داشت؛ مشکل در ارتباط با سرور بازی در کنار باگ های ریز و درشت در کنار هکر ها و متقلبین روی پلتفرم PC باعث شدند تا بازی به سرعت تمام مخاطبین خود را از دست بدهد. حتی عرضه دی ال سی و بسته های الحاقی هم دردی دوا نکردند و بازیکنان شانس دوباره ای به بازی ندادند.

این روز ها دیویژن بازی مرده ای محسوب می شود. تنها 3 درصد از حجم بازیکن های اولیه هنوز مشغول گشت و گذار در بازی هستند.

زمانی این آمار بزرگتر به نظر می آیند که اطلاعات خرده فروشی ها از فروش 330 میلیون دلاری بازی در پنج روز نخست عرضه خبر می دهند.

For Honor
باز هم عنوانی از یوبیسافت؛ ممکن است تجربه دیویژن برای آن ها دردناک بوده باشد اما در مقایسه با فور آنر دیویژن یک موفقیت محسوب می شود!

فور آنر در فبریه 2017 به بازار آمد و با پیش نمایش های جذابش همه را تشنه تجربه یک عنوان با ایده ای جدید کرده بود. عنوانی که در آن در سه کلاس شوالیه، سامورایی و وایکینگ می توانید در مود های مختلف به جنگ تن به تن با دیگر بازیکنان از سراسر دنیا بروید. اما باز هم مشکلات سرور و ارتباطی ای که گریبان گیر این عنوان بودند موجب کاهش 95 درصدی در بازه زمانی سه ماهه شدند. در بازی ای که استراتژی و عکس العمل های لحظه ای تعیین کننده پیروز میدان هستند، انتخاب سرور محلی از سوی یوبیسافت برای آن امضا کردن حکم شکست بود.

لگ های طولانی، دست های نصفه و نیمه و مشکلاتی از این دست بازی را به مرز نابودی کشاندند. هیچکس دلش نمی خواهد یک عنوان به تجربه ای غیر قابل بازی تبدیل شود اما متاسفانه سرانجام فور آنر همین بود.

No Man’s Sky
وقتی به داستان شکست های حماسی در صنعت بازی های ویدیویی می پردازیم، میتوانیم No Man’s Sky را به عنوان تیتر کتاب انتخاب کنیم.

بازی ای که در هنگام معرفی نوید یک تجربه با کوینتریلیون (عدد یک با 18 صفر به توان 2) سیاره برای کند و کاو را به شما می داد. اما پس از عرضه یک عنوان سطحی با هیچ فراز و نشیبی همه را نا امید کرد.

نو منز اسکای در روز عرضه روی استیم، 212000 بازیکن به صورت همزمان داشت، اما تنها در طول یک هفته 78 درصد آن ها از بازی کردن این عنوان اکتشافی دست کشیدند.

بازی حجمه ای از محیط های تکراری و ماموریت های بی سر و ته و صد البته خسته کننده بود. همین عناصر دست به دست هم دادند تا در 42 روز تنها 6 درصد از بازیکنان اولیه مشغول تجربه آن باشند.

در نوامبر 2016 یک آپدیت عظیم برای بازی به صورت رایگان منتشر شد اما میزان توجه مخاطبان نشان داد که این آپدیت نیز چیزی جز شکست برای هلو گیمز به همراه نداشت.

این گونه بود که از No Man’s Sky به عنوان فجیع ترین شکست در میان بازی ها یاد می شود.

Street Fighter V
بازی در فبریه 2016 به بازار آمد و قرار بود یک عنوان انحصاری بزرگ برای کنسول نسل هشتمی سونی یعنی پلی استیشن 4 باشد. اما متاسفانه بازی به سرعت به دست فراموشی سپرده شد.

ششمین عنوان از سری بازی های استریت فایتر که با نام Street Fighter V منتشر شد قرار بود نقطه عطفی در کل سری باشد؛ جایی که تازه کاران نیز فرصتی برای یادگیری فنون پیچیده و معروف سری داشته باشند. اما اکثر مخاطبان در همان چند دقیقه اول از بازی دلسرد شدند.

دلیل اصلی شکست این عنوان کمبود محتوی بود؛ طوری که در فروم های مربوطه به آن لقب بتا تست داند. در کنار نبود محتوی کافی مشکلات ارتباطی سرور های بازی آب سردی بر آتش هواداران و مخاطبان این بازی بود.

Resident Evil 7: Biohazard
باید اقرار کرد که اکثر بازیکنان بازی ای که تنها مود تک نفره را ارائه می دهد پس از تمام کردن، رها می کنند. اما برای عنوانی مثل رزیدنت اویل که تمامی بازی هایش ارزش تکرار چندین باره را دارند، این اتفاق یک شکست محسوب می شود.

طبق گفته سایت تحقیقاتی گت هیپ پس از گذشت تنها یک ماه از عرضه بازی، شاهد کاهش 90 درصدی بازیکنان روی سه پلتفرم مقصد بودیم. در روز های اولیه تنها در شبکه استیم، میانگین 15000 بازیکن همزمان برای این عنوان ثبت شده بود ولی یک ماه بعد این عدد به 1500 بازیکن در ساعت تقلیل یافت.

هر چند در زمینه فروش بازی موفقیت بزرگی برای شرکت Capcom به دست آورد. فروش هفته اولیه آن دو برابر نسخه پیشین بود.

اما شرکای کپکام از میزان استقبال آن چنان نا امید شدند که هیچ کدام از آن ها برای نسخه بعدی یعنی رزیدنت اویل 8 حاضر به قبول همکاری دوباره نشده اند.

Evolve
بازی در سال 2015 به بازار آمد. عنوانی که در آن یک تیم 4 نفره در برابر یک هیولا که نقش آن بر عهده یک بازیکن واقعی بود قرار می گرفت.

اما زمان زیادی طول نکشید تا مخاطبان به پوچ بودن بنیادین بازی پی ببرند. تنها در کمتر یک ماه تقریبا سرور های بازی خالی از هر گونه بازیکن شدند. نقد های مخرب در کنار قیمت های سرسام آور دی ال سی های بازی که به 136 دلار در مجموع می رسیدند باعث مرگ زودرس بازی شدند.

شکست بازی چنان سنگین بود که سازندگان تصمیم گرفتند محصولشان را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهند. این اتفاق باعث افزایش 36000 درصدی بازیکنان برای بازی شد! اما این نبض دوباره نیز پس از مدت دو هفته فروکش کرد تا جایی که سازندگان اعلام کردند از بازی پشتیبانی نخواهند کرد.

Battleborn
باز هم بازی دیگری از تهیه کنندگان Evolve که به سرنوشت مشابهی دچار شد. بتل بورن حتی در زمان عرضه نیز به شدت ضعیف عمل کرد طوری که پس از 3 هفته شاهد کاهش 80 درصدی بازیکنان بود. این شکست چنان پررنگ به نظر می آمد که تهیه کنندگان تصمیم گرفتند با تخفیفی 40 درصدی تنها سه هفته از انتشار بازی حجم جدیدی از مخاطبان را جذب کنند.

اما این اتفاق نیز کمکی به آن ها نکرد و این عنوان زیر فشار رقیبش، اوورواچ نابود شد و سازندگان را مجبور کرد تا بازی را به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دهند.

Pokemon Go
این بازی که برای اسمارت فون ها همراه در سال 2016 عرضه شد اما پس از طوفان اولیه و آمار و رقم های دیوانه کننده در ماه های اول خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد.

عنوانی که در هفته اول بیش از 29 میلیون کاربر فعال را به ثبت رسانده بود در طول سه ماه با کاهش 9 میلیونی مخاطب مواجه شد. حالا پس از یک سال از عرضه با آمار 3 میلیون کاربر فعال در سطح جهان طرف هستیم که نشان از فراموش شدن بازی از سوی مخاطبان دارد.

Titanfall
نسخه نخست تایتانفال قرار بود اولین بازی نسل جدید در سبک تیراندازی اول شخص باشد که انحصارا برای کنسول نسل هشتمی مایکروسافت به بازار آمد. این عنوان قبل از عرضه به جنگ های بین کنسولی بسیار دامن زد و حس حسادت طرفداران سونی را به همراه داشت. اما پس از عرضه محصول نهایی هیچ نشانی از یک عنوان بزرگ را نداشت.

کمبود محتوی و نبود بخش تک نفره از عوامل اصلی شکست این عنوان بودند. در کنار این مشکلات انحصاری بودن آن برای کنسول ایکس باکس وان فروش آن را بسیار محدود کرد طوری که بازی چه از نظر فروش و به تناسب از جنبه مخاطب شکست بزرگی برای سازندگان و تهیه کنندگانش محسوب می شود.

Watch Dogs
زمانی که بازی در سال 2014 پس از سال ها تبلیغات و شور و هیجان به بازار آمد با فروش 4 میلیونی در هفته اول مواجه شد. این بزرگترین فروش یوبیسافت در تاریخ کاری اش محسوب می شد که البته دیویژن در سال 2016 رکورد واچ داگز را شکست. همچنین این بهترین آمار فروش برای یک آی پی یا عنوان جدید در کل تاریخ صنعت بازی های ویدیویی محسوب می شود.

اما شور و اشتیاق مخاطبان خیلی زود فروکش کرد. برای عنوانی که خود را رقیب سرسخت جی تی ای معرفی می کرد، بازی از کمبود محتوی رنج می برد. داستان عالی و بستر مناسبی که با عدم پرداخت به جزییات خیلی زود از نظر جذب بازیکن شکست خورد.

هر چند بازی فروش عالی و حتی نقد های بسیار خوبی به همراه داشت اما باز هم در دید مخاطبان یک عنوان بسیار معمولی بود.

شاید اگر تاخیر های زیاد و تبلیغات عظیمی پشت بازی نبود، بازیکنان خیلی راحت تر با آن ارتباط برقرار می کردند.

Fallout 4
هرچند فالوت 4 بهترین عنوان بتسدا از نظر فروش در هنگام عرضه بود اما با عدم استقبال شدید از سوی بازیکنان رو به رو شد. فالوت 4 در نگاه اول همان چیزی بود که همه انتظارش را داشتند اما در مدت کمی خسته کننده می شد. نبودن ماموریت های جذاب و عدم طراحی مراحل مناسب موجب کاهش 80 درصدی بازیکنان در طول مدت 3 ماه شد.

البته همزمانی عرضه این عنوان با ویچر 3 در سبک مشابه نیز یکی از دلایل اصلی شکست بازی بود. ویچر 3 آن قدر قدرتمند ظاهر شد که استاندارد مورد نظر علاقه مندان سبک نقش آفرینی را متحول کرد و نشان داد یک بازی جهان باز نقش آفرینی چه چیزی باید باشد. ویچر 3 باعث شد که فالوت تنها یک بازی معمولی با استاندارد های نسل هفتم به چشم بی آید.






منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار