تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 05
گسترش اینترنت در روستاها که از مهم‌ترین حوزه‌ها فعالیتی دولت یازدهم بود، تا حدودی سطح زندگی عادلانه‌تری را برای این قشر از جامعه فراهم می‌آورد.
به گزارش آی تابناک : به اعتقاد کارشناسان، وزارت ارتباطات دولت یازدهم از دستگاه‌های پرکار دولت بود که نتیجه اقداماتش هم در عدد و رقم و هم در زندگی روزمره شهروندان مشهود است. یکی از حوزه‌های فعالیت این وزارتخانه در مناطق روستایی بود که باعث تحولاتی در آنجا شده است.
 
از ابتدای انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی توجه به روستاییان به خاطر ارزش‌های عدالت‌محوری مورد توجه انقلابیون و یا ارزشمندتر شدن سبک زندگی تولیدمحور و سنتی روستایی، افزایش یافت، به گونه‌ای که می‌توان گفت در ارائه خدمات به این قشر خصوصا در سیستم‌های برق‌کشی و جاده سازی به این مناطق انقلاب دیگری اتفاق افتاد و تا حدودی سطح زندگی عادلانه‌تری را برای این قشر از جامعه فراهم آورد و اکنون و با رشد فضای مجازی مبتنی بر وب و رشد خدمات الکترونیکی، دسترسی و مصرف اینترنت از حالت یک خدمت لوکس و یا مخصوص به یک قشر خاص خارج شده و به نیازی روزانه خصوصا برای جوانان و از جمله ساکنان روستاها تبدیل شده است.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به تازگی با انتشار گزارشی به عملکرد دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف پرداخته که بر این اساس در حوزه مسائل مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجموع رشد خدمات ارتباطاتی و اینترنتی برای ۳۰۰۰ روستای دیگر فراهم شده است.

در  بخشی از گزارش عملکردی وزارت ارتباطات دولت یازدهم که توسط مرکز بررسی‌های ریاست جمهور تهیه شده اعلام شده که عدالت در دسترسی به زیرساخت ارتباطاتی و اطلاعاتی میان شهروندان از طریق ابزارهای مختلفی مانند ارزان‌سازی قیمت خدمات و اطلاعات و همچنین کاهش شکاف دیجیتالی فراهم شده است.

همچنین با تصویب ماده‌ای قانونی توسط مجلس به منظور تقویت اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، باید درآمدهای دولت از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه همین بخش مصرف شود. در همین راستا دولت یازدهم با ماموریت‌دهی به یک اپراتور به منظور توسعه دسترسی روستایی به اطلاعات، دسترسی به شبکه ارتباطاتی را از ۵۲ هزار روستا به ۵۵ هزار روستا ارتقا داده است.
ابوالفضل رضوی - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور - آذر ماه سال گذشته، با اشاره به تحقق برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه روستاهای کشور و ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ارتباطی روستاها، گفته بود: برابر اعلام وزارت ارتباطات تا پایان سال، تعداد روستاهای دارای اینترنت به ۲۵ هزار روستا می‌رسد و تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت مجهز می شوند.
وی همچنین گفته بود: تلاش بسیاری برای ارائه اینترنت پرسرعت در روستاها انجام شده است. در خدمت‌رسانی به اقصی‌نقاط کشور تفاوتی بین شهر و روستا وجود ندارد لذا باید زمینه ارائه امکانات موجود در روستاها فراهم شود.

بر این اساس ارائه خدمات آموزشی و الکترونیکی در روستاها الزامی است. امیدواریم تا سه سال آینده تمام روستاهای کشور، حتی روستاهای تک‌خانوار بتوانند از اینترنت بهره‌مند شوند.
در همان دوره، محمود واعظی - وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات - از در نظر گرفتن بودجه‌ای معادل۳۵۰ میلیارد تومان برای ارتباط‌رسانی به روستاهای کشور در سال ۱۳۹۶ خبر داد. او همچنین اظهار کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به تلفن دسترسی دارند و تلاش بر آن است که در یک ‌سال آینده دسترسی به اینترنت نیز در این روستاها صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار روستا در سراسر کشور به شبکه اینترنت متصل شده‌اند، گفت: اکنون تلاش داریم تا پایان دولت تمام روستاهای بالای ۱۵ خانوار را به اینترنت متصل کنیم. هنر دولت باید آن باشد که جلوی مهاجرت از روستا به شهر را بگیرد. قطعا این کار در هیچ جای دنیا با زور انجام نشده است. سیاست‌های تشویقی ارائه اینترنت در روستاها نیز باعث بهبود کسب و کار و رونق گردشگری در این مناطق شده و اقتصاد روستاها را ساماندهی می‌کند.
قطعا بردن ارتباطات اینترنتی به روستاها موجب رونق کسب و کار در روستاها خواهد شد؛ دسترسی به اینترنت در روستاهای  مختلف کشور می‌تواند دسترسی به خدمات مختلفی را برای مردم فراهم کند. زمانی با بردن اینترنت به روستاها مخالفت‌های متعددی وجود داشت و این‌گونه تعبیر می‌شد که با این اقدام روستاها دچار فساد خواهند شد. در حالی که این تعبیر نادرست بود و امروز تلاشها برای ارائه خدمات در روستاهاست و ارائه اینترنت در روستاها بخشی از شبکه ملی اطلاعات محسوب شده چراکه شبکه ملی اطلاعات بدون دسترسی روستاییان کامل نخواهد بود.
محمود واعظی اواخر سال گذشته نیز از بهره‌مندی و اتصال بیش از ۲۳ هزار روستای کشور به اینترنت پرسرعت خبر داده و با تاکید بر توزیع متوازن امکانات، خدمات و زیرساخت‌های ارتباطی تصریح کرده بود: دولت معتقد است که همه امکانات و تجهیزات زیرساختی نباید محدود به تهران و مراکز استان‌ها شود و از قضا نقاطی که از مراکز دورتر هستند نیازمند امکانات بیشتری هستند.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره دلایل علاقه‌مندی دولت برای دسترسی روستاییان به اینترنت پرسرعت و آخرین آمار این اتصال نیز گفته بود: یکی از اهداف عمده ما این بود که به واسطه اینترنت خدمات را نیز به روستاها ببریم، چراکه در این قالب می‌توان خدمات متعددی از سلامت و آموزش گرفته تا غیره را به روستاییان ارائه کرد. در ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی به اینترنت پرسرعت دسترسی نداشت اما اکنون ۲۷ هزار روستا به اینترنت پرسرعت مجهز شده‌اند و در تلاشیم استفاده بهینه‌ای از بودجه‌ای که مجلس در این خصوص به ما می‌دهد انجام دهیم.

در هر حال، براساس فاکتورها و عواملی که از آنها به عنوان ارزش‌های اجتماعی یاد می شود، چشم انداز اجرای دولت الکترونیکی که نیازمند دسترسی به اینترنت است، در توسعه ارزش های اجتماعی می‌تواند به افزایش شفافیت و کاهش فساد اداری، بهبود رابطه شهروندان - اعم از اهالی شهر- و دولت، بازگرداندن اعتماد به دولت و ارائه خدمات اجتماعی قوی، کاهش نابرابری در آموزش و اشتغال، بهبود مهارت‌ها و توانمندسازی‌ روستاییان، بهبود ارائه خدمات و کاهش شکاف دیجیتالی، افزایش بهره وری و اثربخشی در ارائه خدمات، افزایش تعاملات داخلی و بیرونی دولت با شهروندان و مشارکت شهروندان با فرصت‌های برابر بیانجامد.   






منبع : ایتنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار