کد خبر: ۱۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 04
Xbox One X به زودی وارد میدان نبرد کنسول ها خواهد شد. مایکروسافت روی کنسول میان نسلی اش حساب ویژه ای باز کرده، اما چه بازی هایی این کنسول را در لانچش همراهی می کنند؟ تقریبا هیچی.
به گزارش آی تابناک : حالا که Crackdown 3 تاخیر خورده و عرضه اش به سال بعد موکول شده، در تعطیلات امسال برند ایکس باکس فقط و فقط یک عنوان انحصاری مهم خواهد داشت.

مایکروسافت در 16 آبان همین امسال، ایکس باکس وان ایکس، کنسول جدیدش را وارد بازار می کند. اما هیچ عنوان انحصاری دندان گیری در کنار این کنسول عرضه نخواهد شد.

فورزا موتوراسپورت 7 تنها بازی انحصاری ایکس باکس وان ایکس در هنگام عرضه اش خواهد بود، اما این عنوان، یک ماه زودتر از این کنسول منتشر می شود و بسیاری از طرفداران این سری که صبر ندارند، به تجربه فورتزا موتوراسپورت 7 روی کنسول های ایکس باکس معمولی بسنده می کنند.

ایکس باکس وان ایکس کنسولی است جدید، قدرتمند، اما بدون بازی.

البته اگر بخواهیم ایکس باکس را با رقیب دیرینه اش پلی استیشن عادلانه مقایسه کنیم، باید بگوییم که برای پلی استیشن 4 هم عناوین انحصاری زیادی در تعطیلات سال نو امسال عرضه نخواهد شد.

با این حال، سونی در سال جاری میلادی بسیار خوب عمل کرده. امسال انحصاری های بسیار خوبی چون هورایزن: زیرو داون، آنچارتد: لاست لگسی و نیوه برای کنسول نسل هشتمی سونی منتشر شدند.

نیر آتوماتا گرچه که روی رایانه های شخصی هم عرضه شده، اما انحصاری کنسولی پلی استیشن 4 به شمار می رود. عناوین دیجیتالی بسیار خوبی چون وایپ اوت، پاپارا د رپر هم امسال در اختیار کاربران پلی استیشن قرار گرفتند.

اما در آن سو، برای ایکس باکس فقط هیلو وارز 2 را می توانیم نام ببریم که در اوایل سال جاری عرضه شد. دیگر عناوین انحصاری ایکس باکس که قرار بود امسال عرضه شوند، همگی توسط مایکروسافت به سرنوشتی ناگوار دچار شدند.

Scalebound که برای سال ها در فاز توسعه به سر می برد کنسل شد. Fable Legends که حتی نسخه بتا اش هم قابل بازی بود با بسته شدن استودیو سازنده اش Lionhead برای همیشه از لیست بازی های ایکس باکس خط خورد. Phantom Dust هم سرنوشتی مشابه با فیبل داشت.

اگر که مایکروسافت پشت سر هم استودیو هایش را نمی بست و بازی هایش را کنسل نمی کرد، امسال به یکی از بهترین سال ها برای برند ایکس باکس تبدیل می شد، اما در حال حاضر وضعیت کنسول های این برند وخیم است.

برای این که بازی به فروش برسانید، در قدم اول باید بازی بسازید. اگر هم که کنسولی بازی ای نداشته باشد، پس بازیکنان دلیلی برای خرید آن کنسول نخواهند داشت.

مایکروسافت خودش را در وضعیت خنده داری گیر انداخته. این شرکت سخت افزاری قوی و مجهز را در اختیار دارد، اما هیچ بازی ای برای نشان دادن قدرت آن در چنته ندارد.

مایکروسافت انتظار دارد که گیمرها کنسول میان نسلی اش را خریداری کنند. اما مخاطبین دقیقا به چه امیدی باید تن به خرید این کنسول دهند؟ بلکه شاید روزی عنوانی از راه برسد و قدرت واقعی ایکس باکس وان ایکس را نشان دهد؟

چه نتیجه ای می توانیم از وضعیت وخیم برند ایکس باکس بگیریم؟ از بسته شده استودیوها به دست مایکروسافت چه چیزی می توانیم برداشت کنیم؟ نظر ما این است که مایکروسافت دیگر به برند ایکس باکس اهمیت نمی دهد.

فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، فردش خوش مشرب است. به فن سخن وری مسلط است و انصافا هم سخنانی درست و منطقی را بیان می کند. اما حرف های او فقط حرف اند، همین.

مارچ همین امسال بود که اسپنسر، به درستی بیان کرد که بازی های لانچ نقش مهمی در موفقیت ایکس باکس وان ایکس ایفا خواهند کرد. اما حالا که نوبت به عرضه این کنسول رسیده، کجایند آن بازی های لانچ وعده داده شده؟

سال 2014 سهام داران مایکروسافت از ساتیا نادلا، مدیر اجرایی این شرکت ردموندی تقاضا کردند که برند ایکس باکس و تمامی کسب و کارهای مربوط به آن را به فروش بگذارد.

نادلا در جواب گفت با این که ایکس باکس بخشی مهم و حیاتی از تجارت مایکروسافت به شمار نمی رود، اما تصمیم به فروش و واگذاری برند اکس باکس ندارد. نادلا حتی از ارزش هایی که برند ایکس باکس برای مایکروسافت به ارمغان آورده دفاع کرد.

با این حال، با توجه به اقدامات اخیر مایکروسافت، به نظر می رسد که نادلا و مدیران بخش ایکس باکس این برند را بر خلاف میل خود نگه داشته اند و یا این که نمی توانند به خوبی آن را مدیریت کنند.

حال که شرایط این گونه است و ایکس باکس در منجلاب فرو رفته، چه باید کرد؟ بهترین راهکار همان چیزی است که سهامداران مایکروسافت 3 سال قبل به نادلا پیشنهاد دادند: فروش برند ایکس باکس.

سکان هدایت ایکس باکس را شرکتی باید به عهده بگیرد که به این برند اهمیت می دهد. شرکتی که بتواند آن را از این وضع خارج کند، آن را سر و سامان بدهد و تا ایکس باکس دوباره، این بار بهتر و قوی تر از قبل متولد شود.

اما چه شرکتی باید این برند را خریداری کند؟ آمازون.

آمازون سال 2014 و با تاسیس Amazon Games Studios وارد صنعت ویدیو گیم شد. هدف آمازون از تاسیس این استودیو، ساخت بازی های بزرگ و کلان بودجه نبود. این غول آمریکایی بیشتر تمایل داشت که بازی هایی در ابعاد متوسط، بین بازی های ایندی و بازی های تریپل ای توسعه دهد.

اما آمازون قدرت توسعه بازی های بزرگ را هم دارد. برای این که به قدرت آمازون ایمان بیاورید، کافی است که نگاهی به عملکرد این شرکت در مدیوم سینما بکنید. Amazon Studios کارنامه بسیار درخشانی دارد.

این استودیو 6 سال است که تاسیس شده و در این 2 سال اخیر توزیع فیلم هایی چون Manchester by the Sea و فروشنده را بر عهده داشته، فیلم هایی که جوایز معتبری را هم کسب کرده اند.

این شرکت اگر بخواهد، قطعا می تواند در صنعت گیم هم به صورت کلان سرمایه گذاری کند و طی برنامه ای منظم و هدف دار به موفقیت برسد.

فراموش نکنید که پلتفرم Twitch.tv، بزرگ ترین پلتفرم استریم ویدیو هم در اختیار آمازون قرار دارد. توییچ طی این سال ها، در گسترش ورزش های الکترونیکی نقش بسزایی داشته و در نزد گیمرها از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

ماهانه 45 میلیون نفر از طریق توییچ به تماشای استریم بازیکنان و استریمرهای محبوب خود می نشینند. بسیاری از گیمرها با مشاهده این استریم ها تصمیم به خرید بازی می گیرند و یا عنوانی را از لیست خرید خود خط می زنند. توییچ در صنعت ویدیو گیم و در بین بازیکنان چنین نفوذی دارد.

آمازون دستی هم در پردازش و رایانش ابری دارد، رایانشی که زمانی قرار بود پایان کار کنسول های خانگی را رقم بزند. اما فعلا این رایانش به قدرت دادن به سرویس هایی چون Playstation Now بسنده کرده.

دو سال پیش مایکروسافت توانایی های رایانش ابری را با نمایشی از Crackdown 3 نشان داد. دو سال گذشته و کرک داون افت محسوسی نسبت به نمایش های اولیه اش کرده. وضعیت این بازی هم همچون برند ایکس باکس وخیم است. گویا که ردموندی ها نتوانسته اند به خوبی از قدرت رایانش ابری بهره ببرند.

اما آمازون در این حوزه بسیار قدرتمند است. Amazon Web Services به افراد، شرکت ها و حتی دولت ها قدرت رایانش ابری وام می دهد. قطعا آمازون می تواند برای کسب و کار های خودش هم از این رایانش ابری بهره ببرد. آمازون می تواند به وعده ای که مایکروسافت دو سال پیش، هنگام معرفی Crackdown 3 داد جامه عمل بپوشاند.

آمازون با سخت افزار هم غریبه نیست. تبلت های Kindle و Fire، تلویزیون Fire و اسپیکرهای هوشمند Echo همگی توانمندی آمازون را در حوزه سخت افزار گواهی می دهند. البته آمازون در زمینه سخت افزار شکست هایی هم داشته، اما روند فعلی نشان دهنده پیشرفت این شرکت در این حوزه است.

حرفی هم از واضحات نمی زنیم، شرکتی که روزی کار خود را به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین آغاز کرد، حالا یکه تاز دنیای تجارت الکترونیک است.

آمازون روزی صرفا یک ویترین خوش رنگ و لعاب بود که کالا می فروخت. اما این شرکت روز به روز در حال گسترش است. آمازون حالا به مشتریانش سرویس های ابری ارائه می دهد، وارد مدیوم سینما شده و فیلم هایی را پخش و توزیع می کند که برنده جایزه اسکار می شوند. این شرکت وارد صنعت ویدیو گیم هم شده، اما نه کامل.

حالا تصور کنید که آمازون، سکان دار برند ایکس باکس شود. این شرکت تمامی شروط و پیش نیاز های لازم را برای به اوج رساندن ایکس باکس دارد. آمازون شرکتی است که می تواند ایکس باکس را از منجلابی که در آن گرفتار شده آزاد کند.

ایکس باکس، حتی در وضع کنونی اش هم برندی فوق العاده است. بازی های خارق العاده ای دارد، طی 3 نسل هم میراث خوبی برای خود خلق کرده و از همه مهم تر، فن بیس بسیار قدرتمندی دارد. اما در حال حاضر، این برند نیاز به توجه دارد.

آمازون می تواند این نیاز را برآورده کند، می تواند به ایکس باکس، آن طور که شایسته اش هست اهمیت دهد. آمازون می تواند روحی تازه به ایکس باکس بدمد و احیا شدن مجدد برند ایکس باکس و برخاستن دوباره آن، اتفاقی است به سود صنعت ویدیو گیم که همه از آن سود خواهند برد.






منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار