کد خبر: ۱۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 03
کشتی های باری یکی از وسایل حمل و نقل در رودخانه هاست. محققان بر روی طرحی در رومانی، آلمان و هلند بر روی کشتی های باربری سبز و سازگار با محیط زیست کار می کنند.
 به گزارش آی تابناک، میزان گسیل گازهای آلاینده از کشتی های باربری در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل مثل کامیون کمتر است و نسبتا با محیط زیست سازگارترهستند. تلاش های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و نگرانی های محلی مربوط به کاهش آلاینده ها باعث وضع قوانین سختگیرانه تری شده است.

اما با مدرن شدن شبکه راه ها و بهبود عملکرد وسایل نقلیه، حمل و نقل دریایی باید با حمل و نقل جاده ای رقابت کند. محققان طرحی موسوم به پرومیننت به همراه شرکت ناوبری رودخانه ای در رومانی موسوم به ناوروم بر روی کشتی های باربری سبز و سازگار با محیط زیست کار می کنند تا گسیل گازهای گلخانه ای از موتور این کشتیها را کاهش بدهند.

تیگانوس کاتالین، مدیر بازرگانی این شرکت در این باره می گوید: مجبوریم ناوگانمان را مدرن کنیم در غیر اینصورت بازار را از دست خواهیم داد. کشتیهای ما باید از تمام مقررات جدید اتحادیه اروپا مربوط به آلودگی، سروصدا، تولید اکسیدهای نیتروژن، و دیگر آلاینده ها تبعیت کنند.

برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت کشتی های باری می توان از همان روشی استفاده کرد که برای کامیونها با موتور دیزلی بکار می رود. اما کشتیهای باری متنوع تر از وسایل حمل و نقل جاده ای است، در نتیجه بهبود عملکرد آنها برای کاهش آلودگی پیچیده تر است.

تکنولوژی جدید برای کشی های باری سبز

جاپ گبراد، مسئول هماهنگ کننده طرح «پرومیننت» در این باره می گوید: اگر به کشتیهایی که روی رودخانه های درون کشورها به کار گرفته می شوند نگاه کنیم، شاید فقط دو یا سه کشتی پیدا کنیم که مثل هم باشند. 

به همین دلیل برای صنعت کشتی سازی سازی انجام این پژوهش خاص مشکل است. هدف ما در این طرح تحقیقاتی آن است که فناوریهای استانداردی پیدا کنیم که بتوان در همه نوع کشتی به کار گرفت و به این ترتیب به صنعت کشتی سازی کمک کنیم.

جایگزین کردن موتور کشتی تقریبا غیر ممکن است: موتور کشتی معمولا طوری ساخته شده که حداقل ۴۰ سال کار کند. اما یکی از راههای خوب برای کاهش آلاینده ها، حذف گازهای گلخانه ای و هیدروکربن های نسوخته و ذرات گرد و غبار استفاده از فیلتر درموتور کشتی است.

سباستین کرتن، طراح موتور کشتی از شرکت مولتورنیک که شرکت تولید ماشین آلات صنعتی و وسایل نقلیه سنگین سازگار با محیط زیست است، در این باره می گوید: هدف ما استاندارسازی است، یعنی استفاده از فیلترها و کاتالیزورهای استاندارد. هدف ما سی درصد کاهش هزینه هاست که هدف خوبی است و فکر می کنیم به محض اینکه این محصول را وارد بازار کنیم به این هدف برسیم. 

اما از سوی دیگر نصب و راه اندازی این فیلترها در محل کارخانه کشتی سازی هم هزینه زیادی در بردارد. در نتیجه هنوز خیلی کارها هست که باید انجام داد.

راه دیگر برای سازگار کردن کشتی باری با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت این کشتی هاست. محققان طرح اروپایی «پرومیننت» به این منظور از حسگرهای هیدروگرافیگ برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشتیها استفاده می کنند.

بلاگوچی سرگیو، مهندس الکترونیک از شرکت «ناوروم» در باره این حسگرها و نحوه کار آنها توضیح می دهد: این ابزار دو حسگر دارد که یکی سرعت قایق نسبت به آب را اندازه می گیرد، و دیگری عمق آب را. این داده ها با کابل و سپس با وای فای (اینترنت بدون سیم) به اتاق فرمان کشتی فرستاده می شود. در اتاق فرمان داده ها به صورت دیجیتال در می آید و به صورت بی سیم به سرور مرکزی در بلژیک ارسال می شود.

داده های مربوط به ۱۰ کشتی در رود دانوب و دو کشتی رود راین که در این آزمایش شرکت کرده اند، گرد آوری می شود. آنالیز این داده ها، هم اطلاعات گرانبهایی نیز درباره تحولات بستر رودخانه ها به دست خواهد داد، و هم نشان خواهد داد که چگونه باید سرعت کشتی را برای برخی مسیرها بهینه کرد.

روبرت رافائل، اقتصاد دان از شرکت «پرو دانوب» (شرکت تدارکات خدمات پایدار و مقرون به صرفه) در این باره می گوید: تردیدی نیست که صنعت به این موضوع علاقمند است، زیرا تقریبا۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل آنها هزینه سوخت است. بنابراین استفاده از بهترین راه و سرعت بهینه که منجر به کاهش مصرف سوخت شود علاوه بر حفاظت از محیط زیست، از نظر اقتصادی هم به صرفه است.

پژوهشگران امیدوارند کشتیهای باری ارزان و کمتر آلاینده جایگزین خوب برای کامیون باشد تا به این ترتیب هم از بار ترافیک، و هم از میزان آلودگی هوا کاسته شود.

پایان پیام/ سلیمانی فر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار