کد خبر: ۱۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 August 31
فرمت و پارتیشن‌بندی هارددیسک، اولین کاری است که برای استفاده از یک هارددیسک باید انجام شود. معمولاً وقتی هارددیسک نو به رایانه متصل می‌شود، سیستم‌عامل نیز در رایانه وجود ندارد و این عمل درست قبل از نصب سیستم‌عامل انجام می‌شود. بسیاری از کاربران دقیقا نمی‌دانند پارتیشن چیست و چگونه باید هارددیسک رایانه را پارتیشن‌بندی کنند. پارتیشن، تقسیم‌بندی هارددیسک است؛ در حالی که می‌توان هارددیسک را تقسیم‌بندی نکرد و از تمام حجم حافظه به عنوان یک پارتیشن استفاده کرد.

به گزارش آی تابناک : داشتن چند سیستم‌عامل، استفاده از حافظه مجازی در چند بخش و امکان دسته‌بندی اطلاعات از مهم‌ترین این فواید است. در عین حال داشتن پارتیشن‌های متعدد در رایانه محدودیت‌هایی را نیز ایجاد می‌کند. کار کردن همزمان هارددیسک با چند پارتیشن تا حدی از راندمان هارددیسک می‌کاهد. علاوه بر این که انجام فعالیت موازی در دو درایو یا پارتیشن، زمان دستیابی بیشتری صرف می‌کند و از هِد هارددیسک تا چندین برابر کارمی‌کشد؛ بنابراین نباید پارتیشن‌های زیادی ایجاد کرد.

هدف از پارتیشن‌بندی چیست؟

پارتیشن بندی هارد به دلایلی که در بالا گفتیم سودمند است اما فارغ از همه ی این ها جهت نصب سیستم عامل جدید امری ضروری محسوب می شود.. هنگامی سیستم عاملی نظیر ویندوز را نصب می‌کنید بخشی از عمل و در واقع آغاز نصب ویندوز پارتیشن‌بندی می‌باشد. این پارتیشن برای تعیین بخشی از هارد به‌عنوان فضای ذخیره سازی و نصب فایل‌های ویندوز به کارمی‌رود.

پارتیشن بندی

پارتیشن‌های هارد درایو را می‌توان برای مدیریت بهتر فایل‌ها هم ایجاد نمود. هرچند در اصل تمام پارتیشن‌ها در واقع بخش‌هایی از یک درایو فیزیکی هستند اما اینکه پارتیشن‌هایی با حروف درایو جداگانه را برای عکس، ویدئو یا محل دانلود نرم افزار در نظر بگیرید بهتر از این است که تمام فایل‌ها را در یک پارتیشن در فولدرهای جداگانه بریزید.

به طور کل سیستم پارتیشن‌بندی هارد سه نوع می‌باشد: PRIMARY و EXTENDED و LOGICAL که هر سه گزینه را می‌توانید در قسمت Manage مشاهده کنید. در کل تفاوت primary با logiacal در این مهم می‌باشد که PRIMARY به پارتیشن‌های مستقل گفته می‌شود. logical به پارتیشن‌هایی گفته می‌شود که داخل یک پارتیشن extended ساخته می‌شوند.

ساخت درایو جدید در محیط بوت

اگر یک سیستم جدید خریداری کرده باشید و فروشنده هیچ برنامه یا سیستم عاملی بر روی آن نصب نکرده باشد، پس بدون شک هارد درایو یا SSD دستگاه شما هم هنوز پارتیشن‌بندی نشده است. برای ساخت پارتیشن جدید، کامپیوتر خود را از طریق سی دی ویندوز (تفاوتی ندارد از چه نسخه‌ای استفاده کنید.) بوت کنید. با زدن دکمه Enter وارد محیط نصب سیستم عامل شوید. پس از تائید توافق‌نامه‌های اولیه، به محیط پارتیشن‌بندی هارد درایو منتقل خواهید شد. از آنجا که سیستم جدید بوده و بر روی آن هیچ اطلاعاتی وجود ندارد، برای ساخت درایو جدید کلید C از روی کیبورد را انتخاب کرده و سپس در صفحه باز شده حجم مدنظر را وارد کنید.

غالباً پارتیشن اول برای نصب خود سیستم عامل و نرم‌افزارها استفاده می‌شود؛ بنابراین سایز آن را به نسبت یک چهارم یا یک سوم کل هارددیسک خود انتخاب کنید. البته اگر فکر می‌کنید برنامه‌های زیادی روی سیستم خود نصب نخواهید کرد، اندازه آن را کوچک در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که مقداری از فضای هارد درایو بایستی به صورت پارتیشن رزرو دست نخورده باقی بماند. برای ایجاد System Reserved Partition یا پارتیشن رزرو شده سیستم توسط ویندوز هفت 100 مگابایت فضا و توسط ویندوز هشت 350 مگابایت فضا در نظر گرفته می‌شود و این پارتیشن در حین نصب ویندوز درست در زمانی که موقع پارتیشن‌بندیهارددیسک فرا می‌رسد ایجاد می‌گردد.

ساخت یک درایو جدید در محیط سیستم عامل

در حالی که برنامه‌های متعددی در حال حاضر وجود دارند که با محیط کاربری گرافیکی امکان پارتیشن‌بندی و یا ادغام چند درایو را امکان‌پذیر می‌کنند، ما در این آموزش قصد داریم از ابزارهای داخلی سیستم عامل ویندوز (تقریبا تمامی نسخه‌ها) بدین منظور استفاده کنیم. نکته دیگر آنکه SSD همانند هارد های معمولی پارتیشن‌بندی می‌شوند، از این رو تفاوتی میان شیوه پارتیشین بندی هارددیسک یا حافظه‌های SSD وجود ندارد.

بدین منظور برای پارتیشن‌بندی مجدد هارد درایو سیستم ویندوز خود، ابتدا وارد My computer یا This PC شده و در صفحه خالی کلیک راست کنید. در منوی باز شده گزینه manage، سپس storage و درنهایت Disk managment را انتخاب کنید.

در این مرحله بر روی درایوی که مدنظر دارید فضای آن به دو یا چند قسمت تقسیم شود کلیک راست کرده و سپس گزینه Shrink Volume را انتخاب کنید. در صفحه جدید باز شده میزان حجم مورد نظر را برحسب مگابایت وارد کرده و درنهایت گزینه Shrink را انتخاب کنید.

unallocated قسمتی از هارد می‌باشد که به صورت اختصاصی برای شما باز می‌شود و می‌توانید از این قسمت پارتیشن خودتان را ویرایش کنید. بعد از کم کردن حجم انتخابی شما از پارتیشن مد نظرتان، یک گزینه در پایین قسمت اطلاعاتهارددیسک اضافه می‌شود که شما می‌توانید با حجم به دست آمده یک یا چند پارتیشن برای خودتان ایجاد کنید.

همان‌طور که می‌توان حدس زد، برای ساخت درایو مجازی جدید، اکنون تنها کافیست بر روی محیط unallocated راست کلیک کنید، سپس new simple volume را انتخاب نمایید. در مراحلی بعدی از شما میزان حجم درایو جدید، نام آن و فرمتی که مایل هستید بر اساس آن پارتیشن‌بندی شود خواسته خواهد شد که بنا به نظر خودتان آن‌ها را تکمیل کرده و درنهایت گزینه Finish را انتخاب کنید.

ادغام دو درایو

همان‌طور که گفته شد، ساخت درایوهای متعدد می‌تواند عمر مفید هارددیسک را کاهش دهد، از این رو گاهی دیگر دلیلی  برای وجود چندین درایو مجازی احساس نمی‌شود و می‌خواهیم آن‌ها را با یکدیگر ادغام کنیم.

برای پاک کردن پارتیشنِ اول در جهت دسترسی به فضای ذخیره‌سازی آن پس از انجام کلیک راست گزینه Delete Volume  را انتخاب نمایید.یادآور می‌شویم که با این اقدام تمامی اطلاعات موجود بر روی پارتیشن حذف خواهند شد از این رو حتماً از آن‌ها در صورت نیاز فایل پشتیبان تهیه کنید.

ادغام دو درایو

اکنون بر روی پارتیشن دیگری که مایل هستید فضای آن افزایش پیدا کند کلیک راست کرده و سپس گزینه Elarnge Volume را انتخاب کنید. اگر مراحل قبلی را به درستی طی کرده باشید پنجره‌ای جدید باز می‌شود که می‌توانید مقدار حافظه اضافه شده را بر حسب مگابایت مشخص کند.

برای مثال اگر قصد دارید مقدار 10 گیگابایت از حافظه خود را جدا کنید و آن را به یک پارتیشن جدید تبدیل نمایید باید عدد 10240 را در قسمت حجم پارتیشن وارد نمایید. برای دسترسی به حداکثر فضای موجود بهتر است تنظیمات پیش‌فرض را یکی پس از دیگری با زدن گزینه "Next” رد نمایید. در انتها نیز برای مشاهده تغییرات اعمال شده تنها کافیست یک‌بار سیستم‌عامل را ریست کنید.





منبع : شهرفافا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار