کد خبر: ۱۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 August 30
تولید تلفن‌های هوشمند با وجود رونق بسیار زیاد و پیشرفت‌های سالانه دیگر آن جذابیت گذشته را ندارد و هرسال محصولات جدید با تغییرات نسبتا محدود روانه بازار می‌شوند. در این میان فناوری‌های جدید از جمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای علاقه‌مندان عرصه تکنولوژی جذاب و نوین هستند.
به گزارش آی تابناک : در چند سال اخیر هدست‌های واقعیت مجازی بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ وارد بازار شده‌اند، به امید اینکه بتوانند مخاطبان را جذب خود کنند و بازار خوبی را در بازار جدید هدست‌های واقعیت مجازی برای خود دست و پا کنند، اما برخی از این هدست‌ها دارای برچسب قیمت بسیار بالایی هستند و شاید تمام افراد نتوانند آن‌ها را تهیه کنند. البته با توسعه زیرساخت‌های تولید این دست از محصولات، شاهد کاهش قیمت و از طرفی افزایش قابلیت‌های این هدست‌ها هستیم. پیش از پرداختن به اصل مطلب که آشنایی با بهترین هدست‌های واقعیت مجازی عرضه شده در سال 2017 است، بهتر است به طور اجمالی مفهوم و کارایی این فناوری را مرور کنیم.

هدست‌های واقعیت مجازی

تمامی هدست‌ها واقعیت مجازی نیاز به این دارند که در کنار هدفون‌هایی باکیفیت بسیار بالا استفاده شوند و لوازم جانبی دیگری نیز از کنترل‌کننده‌های دستی مخصوص نیز برای این هدست‌ها موجود است که تمامی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا تجربه‌ مجازی شما از بودن در دنیایی دیگر را بهبود بخشند. کنترل‌کننده‌های دستی، حرکات شما در دنیای واقعی را به هر بازی یا اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن هستید منتقل می‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که تمامی هدست‌های واقعیت مجازی بایستی برای فعالیت از یک پلتفرم پشتیبانی کنند. در سوی دیگر این محصولات یا به طور مستقل به بازار عرضه می‌شوند و یا آنکه برای کار کردن به گجت دیگری از جمله پی‌سی یا گوشی هوشمند وابسته هستند. لوازم جانبی این محصولات نیز توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود که با توجه نیاز کاربران قابل انتخاب است.

هدست‌های واقعت مجازی وابسته

هدست واقعیت مجازی گوگل Daydream View

دی دریم ویو اولین هدستی است که برای پلتفرم دی دریم ساخته شده است. این هدست برای استفاده طولانی مدت به اندازه کافی راحت است. در پکیج این پلتفرم یک کنترلر اختصاصی نیز وجود دارد و مناسب وقتی است که هدست را بر روی سر خود قرار می‌دهید. با این کنترلر می‌توانید دستتان را تکان دهید و نتیجه آن یعنی یک حرکت خاص را در دنیای مجازی مشاهده کنید.

این اولین تلاش گوگل برای راحت‌تر کردن شرایط گردش در محیط واقعیت مجازی است و طوری طراحی شده است که فاصله زمانی حرکت کردن فرد، مشکلی به وجود نیاید و کار خود را به درستی انجام دهد. شما می‌توانید هدست دی دریم را همیشه و هر جا همراه داشته باشید و از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی لذت ببرید، البته تا زمانی که به گوشی خود نیز دسترسی داشته باشید.

Daydream View را می‌توان یکی از هدست‌های واقعیت مجازی وابسته به گوشی‌های هوشمند دانست که برای استفاده از آن بایستی لااقل به یک گوشی 4.6 تا 6 اینچی با وضوح تصویر فول اچ‌دی با توانایی دیکد کردن 2 ثانیه‌ای در یک ویدئوی 60 فریم بر ثانیه را در اختیار داشته باشید.

هدست واقعیت مجازی Aukey VR-O3

هدست واقعیت مجازی Aukey VR-O3 برای گوشی‌های موبایل 4 تا 5.5 اینچی طراحی و ساخته شده است؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که این هدست برای گوشی‌های موبایل که صفحه نمایش آن بزرگ‌تر از 5.5 یا کوچک‌تر از 4 اینچ باشد، قابل استفاده نخواهد بود. این هدست 388.4 گرم وزن داشته و ابعاد آن به ترتیب طول، عرض و ضخامت 196، 117 و 107 میلی‌متر هستند. همچنین زاویه دید در مدل VR-O3 تا 95 درجه است.

این هدست واقعیت مجازی به شما امکان تنظیم لنزها را می‌دهد تا با این کار تصویری واضح‌تر داشته باشید. علاوه بر این شیارهای جانبی روی آن امکان جابه‌جایی هوا را به‌خوبی فراهم می‌کنند و می‌توانید کابل هندزفری یا کابل شارژر خود را از آن عبور دهید. برای استفاده از این هدست باید توجه داشت که گوشی موبایلتان باید به حسگر ژیروسکوپ مجهز باشد. البته این موضوع تنها برای بازی با هدست باید مورد توجه قرار گیرد و برای تماشای فیلم‌های سه‌بعدی یا ویدیوهای معمولی با این هدست، تمام گوشی‌های موبایل قابل استفاده هستند.

هدست‌های واقعت مجازی مستقل
آکیولس ریفت

آکیولس ریفت را می‌توان جزو اولین هدست‌های واقعیت مجازی دانست که سهم به سزایی در معرفی این فناوری به عموم کاربران دارد. شرکت آکیولس در سال 2015 توسط فیس‌بوک خریداری شد و همین موضوع نیز باعث افزایش سرعت توسعه هدست‌های واقعیت مجازی آن گردید. هدست واقعیت مجازی Oculus Rift در حال حاضر یکی از بهترین محصولات موجود در بازار است و ویژگی‌های جذاب بسیاری را برای انجام بازی‌ها دارد و از ابتدا تاکنون تغییرات بسیاری را داشته است. آکیولس ریفت بازی‌ها و نرم‌افزارها را با رزولوشن 2160 در 1200 پیکسل روی دو نمایشگر مستقل اجرا می‌کند؛ بنابراین رزولوشن کلی کمی بیشتر از 2 مگاپیکسل است. این محصول علاوه بر آنکه تحت نسخه‌ای با قابلیت فعالیت به شکل مستقل به بازار عرضه شده، قابلیت اتصال به کنسول ایکس باکس وان را هم داشته و می‌توان به کمک کنترل‌های آن، بازی‌های ایکس باکس وان را در محیط واقعیت مجازی تجربه کرد.

هدست‌های واقعیت مجازی ویندوزی
تجربه ویندوز در هر دستگاهی از شعارها و تأکید همیشگی مدیرعامل ردموندی‌ها بوده است. یکی از نقاط قوت مایکروسافت زمینه واقعیت ترکیبی است که در این زمینه برتری محسوسی نسبت به سایر رقبا دارد. با توجه به نرم افزار Window Holographic First Run که هم‌اکنون در آخرین به‌روزرسانی اینسایدرهای ویندوز10 در دسترس است، پلتفرم واقعیت مجازی حداقل به 4 گیگابایت رم، کارت گرافیک‌هایی که از دایرکت ایکس نسخه 12 پشتیبانی می‌کنند، درایو USB نسخه 3.0 و پردازشگرهای چهار هسته‌ای نیاز دارد. همچنین کاربرانی دارای سیستمهایی با تراشه دو هسته ای، نیز می‌توانند از هدست واقعیت مجازی استفاده کنند. در حقیقت مایکروسافت دو پلتفرم واقعیت مجازی و ویندوز هلو گرافیک را توسعه داده که یکی از آن‌ها امکان ساخت هدست‌های مجازی که در ادامه با دو نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم را خواهد داد و دیگری مخصوص توسعه هدست‌های واقعیت افزوده مانند هولولنز است که برای فعالیت به هیچ گجت دیگری وابسته نیستند.

هدست واقعیت مجازی Dell VR Visor

این هدست  متناسب با پلتفرم واقعیت مجازی مایکروسافت برای سیستم‌عامل ویندوز طراحی شده است. کاربران می‌توانند تکنولوژی واقعیت مجازی را به کمک هدست Hypervisor در نوت بوک‌های شرکت دل تجربه کنند.. پنل LCD این هدست Hypervisor با رزولوشن 1440 در 1440 همراه است. به لطف لایه‌بندی مناسب و موازنه رنگ و نور در این هدست، کاربران می‌توانند ساعت‌ها از آن استفاده کنند. عملکرد هدست Hypervisor شرکت دل در بررسی‌های اولیه مناسب بوده است و طبق گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، این هدست با قیمت مناسب تجربه کاربری خوبی را در واقعیت مجازی به کاربران ارائه می‌کند.

هدست واقعیت مجازی لنوو

طبق گفته شرکت سازنده، این هدست حدود 350 گرم وزن دارد، در حالی که وزن Vive اچ تی سی به 555 گرم می‌رسد. طراحی این محصول نیز راحت و مناسب است که البته تا حد زیادی از هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن الهام گرفته و به جای اینکه لنزها را در جای خود محکم کند، آن‌ها را به صورت قابل تنظیم جلوی چشم کاربر قرار داده است. لنوو در این گجت از دو پنل اولد با رزولوشن 1440×1440 استفاده کرده که بازهم از دو محصول ذکر شده بالا بیشتر است. لنوو از سیستم ردیابی با شش درجه آزادی در این هدست بهره گرفته، در نتیجه دیگر نیازی به دوربین خارجی برای زیر نظر گرفتن حرکات کاربر نخواهد بود؛ ضمن اینکه تعبیه دو دوربین در قسمت جلو، اجرای اپلیکیشن‌های واقعیت ترکیبی را نیز بدون نیاز به سیستم پروجکشن ممکن می سازد.






منبع : شهرفافا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار