کد خبر: ۱۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 19
انتصاب عیسی کلانتری به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معرفی مجدد سورنا ستاری به عنوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری،قرارگرفتن دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برترجهان،اختراع راکتور خورشیدی ذخیره بلند مدت انرژی توسط یک نخبه ایرانی و ساخت وصله زیستی قابل تزریق برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده از جمله مهمترین رویدادهای علم،فناوری ومحیط زیست در هفته گذشته است.
به گزارش آی تابناک : رئیس جمهوری در احکام جداگانه دکتر عیسی کلانتری را به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر سورنا ستاری را به عنوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی کرد. 
رییس‌ جمهوری به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی، در حکمی سورنا ستاری را به عنوان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری منصوب کرد.
ستاری رئیس جمهوری را در دولت یازدهم نیز در زمینه علم و فناوری معاونت کرد و تصمیم حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به ابقای وی، به طور حتم نشانگر رضایت از روند رو به رشد این حوزه بسیار حساس و اثربخش در زمینه های مختلف و همچنین تاکیدی بر ضرورت تداوم روند کنونی در دولت دوازدهم است.
همچنین درهفته ای که گذشت رئیس جمهوری در حکمی دکتر عیسی کلانتری را به عنوان معاون رئیس جمهوری و رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد و مسوولیت صندلی سبز پردیسان را به وی سپرد.

* اختراع راکتور خورشیدی ذخیره بلند مدت انرژی برای نخستین بار در دنیا توسط یک نخبه ایرانی
یک بانوی نخبه ایرانی در قزوین موفق به اختراع و ساخت اولین راکتور خورشیدی ذخیره بلند مدت انرژی گرمایشی در دنیا شده که با استفاده از آن برای نخستین بار می توان بخار خورشید را در فرآیندهای فیزیکی تبدیل به گرمایش کرده و در بلند مدت ذخیره و از گرمای آن جهت ایجاد گرما در اماکن های مختلف مانند گلخانه ها استفاده کرد.
سیده رقیه جلالی بانوی نخبه ایرانی بعد از 30 سال زندگی و فعالیت در آلمان به ایران آمده ودر زمینه بومی سازی سیستم های خورشیدی و تجدید پذیر در کشور به کسب و کار در حوزه انرژی های تجدید پذیرپرداخته است.
این مخترع ایرانی درباره ژنراتور و راکتورهوشمند ساخت خود که در یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری قزوین ساخته شده و به ثبت رسیده است،گفت: به دلیل وجود اشعه زیاد خورشید در تابستان،این اشعه با فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی در راکتور خورشیدی بخار 300 درجه را تبدیل به گرمایش کرده و آن را را ذخیره می‌کند و در زمستان که اشعه خورشید کم است از این گرما استفاده می‌شود.

* نخستین مرکز نوآوری لیزر در کشور افتتاح شد 
نخستین مرکز نوآوری لیزر در کشور با اعتبار 10 میلیارد ریال عصر روز سه شنبه 24 مرداد ماه در مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در تهران گشایش یافت.
گردش مالی بالای حاصل از اقتصاد مبتنی بر فناوری لیزر در برخی از کشورها در کنار اهمیت و کاربردهای روزافزون این فناوری ارزشمند و راهبردی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را بر آن داشته است که با تامین حمایت های لازم و همکاری دو مجموعه شامل ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی این معاونت و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران، مجموعه ای را تحت عنوان مرکز نوآوری لیزر ایران برای حمایت از تجاری سازی دانش موجود در کشور راه اندازی کند.

* 8 دانشگاه ایران بین 800 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند
این بار نیز بر اساس آخرین به روزرسانی نظام رتبه بندی دانشگاه های شانگهای دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفتند، در رتبه بندی 2017 ، 8 دانشگاه ایران دربین 800 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند؛ ضمن اینکه دو دانشگاه تهران و امیرکبیر رتبه زیر 500 هستند.
رتبه بندی جهانی شانگهای روز24 مرداد/ 15 اوت اعلام شد و تعداد دانشگاه های ایران که در این نظام رتبه بندی 1 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر بود در سال 2017 به هشت دانشگاه رسید.
در این رتبه بندی دانشگاه تهران رتبه 301 تا 400 و دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه 401 تا 500 را کسب کردند، همچنین دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی شهید بهشتی نیز رتبه های زیر 800 را دارند.
به گفته سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام، دانشگاه صنعتی شریف و علوم پزشکی ایران رتبه 501 تا 600 تربیت مدرس رتبه 601 تا 700 و دانشگاه های فردوسی مشهد و صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در 701 تا 800 را به دست آوردند.

* دستگاه کیت کمک آموزشی جراحی جمجمه در ایران تولید شد
برای نخستین بار در دنیا دستگاه کیت کمک‌ آموزشی جراحی جمجمه در یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولید شد.
دراین کیت کمک‌ آموزشی، مدل جمجمه به‌ گونه‌ ای طراحی‌شده که امکان شبیه‌ سازی لایه‌ های مختلف جمجمه و همچنین امکان آموزش رزیدنت‌ های جراحی مغز و اعصاب را در محیط ایمن آزمایشگاهی فراهم شده است.
با کمک این کیت، عملیات دریل، اره کردن و برداشتن فلپ جمجمه، بخیه زدن و دوختن پرده مغز در محیط ایمن و آزمایشگاهی آموزش داده می شود.
* توضیح دانشگاه تهران در مورد نادرستی خبر درگذشت پروفسور لطفی زاده
در ابتدای هفته خبر درگذشت پرفسور لطفی زاده پدر منطق فازی از سوی دانشگاه تهران اعلام و دربین اخبار فضای مجازی منتشر شد، اما مشخص شد که این خبر صحت نداشته و پرفسور لطفی زاده در قید حیات است.
روابط عمومی دانشگاه تهران، در توضیح این خبر بیان کرد: اطلاعات واصله از منابعی آشنا با پروفسور لطفی‌زاده اطلاع‌رسانی شده بود، اما روز دوشنبه 23 مردادماه باخبر شدیم این استاد ارجمند خوشبختانه در قید حیات هستند.
بنابراین، بخش خبری وب‌گاه دانشگاه تهران خبر مذکور را از وب سایت دانشگاه برداشته و برای این استاد گرانقدر و دانش‌آموخته خود آرزوی تندرستی و طول عمر باعزت کرد.
پرفسور لطفی زاده تحصیلات عالی خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1321 دانش‌آموخته این دانشگاه شد، سپس راهی آمریکا شد، در موسسه فناوری ماساچوست ام ای تی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد و در دانشگاه کلمبیا دوره دکتری خود را گذراند.
وی 25 دکترای افتخاری از دانشگاه های مختلف داردو به طور رسمی از سال 1991 بازنشسته شده ‌بود و در سانفرانسیسکو آمریکا زندگی می کرد.

* نقشه راه زیست‌فناوری کشاورزی ایران تدوین شد
پروژه تدوین نقشه راه زیست‌فناوری کشاورزی ایران با هدف دستیابی به اهداف مطروحه در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و رسیدن به سه درصد بازار جهانی، برون‌سپاری شد.
پروژه تدوین نقشه راه زیست‌فناوری کشاورزی ایران در سه فاز متفاوت مطالعه و شناخت وضع موجود زیست‌فناوری کشاورزی در ایران و جهان، تهیه نقشه راه فناورانه محصولات و فناوری های نوظهور در زیست‌فناوری کشاورزی و تهیه برنامه ملی توسعه فناوری ها و محصولات زیستی در حوزه کشاورزی اجرایی شد.
فاز اول به شیوه مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به سازمان های مرتبط انجام شد که مشتمل بر 9 سند است، فاز دوم به شیوه مراجعه حضوری با متخصصان و جستجوی اینترنتی صورت گرفت و فهرست تجهیزات، مواد و فناوری مورد نیاز تولید هر محصول، ساختار شکست و درخت فناوری محصولات تهیه و تدوین شد و در نهایت در فاز سوم در فرآیند اجرایی فاز نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت ها در حوزه های مختلف زیست فناوری کشاورزی در ایران را شناسایی و با استفاده از روش اس دبلیو او تی داده ها مورد تحلیل قرار گرفتند و در نهایت پس از تحلیل داده ها، استراتژی مناسب در حوزه های مختلف زیست فناوری کشاورزی تدوین شد.

* قرار گیری 31 دانشگاه کشور در بین موثرترین دانشگاه های مهندسی دنیا
براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه شاخص های اساسی علم آی.اس.آی تعداد 31 دانشگاه کشور در بین موثرترین دانشگاه های مهندسی دنیا قرار گرفتند.
یک درصد از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در سطح بین المللی در زمره موثرترین ها قرار می گیرند. این فهرست هر دو ماه یکبار روزآمد شده و فقط دانشگاه ها و موسساتی که کیفیت تحقیقات آنها بالا باشد و حد آستانه استنادها را دریافت کنند در این فهرست باقی خواهند ماند.
در حوزه علوم رایانه در بین دانشگاه های جامع نام دانشگاه تهران مشاهده می شود. در بین دانشگاه های صنعتی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و علم صنعت ایران بین برترین های دنیا قرار دارند. همچنین در بین دانشگاه های غیرمتمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بین دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته است.
در بین دانشگاه های جامع دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه گیلان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه رازی، دانشگاه کاشان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه یزد، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه شهرکرد و دانشگاه یاسوج بین موثرترین دانشگاه های دنیا در حوزه مهندسی قرار گرفته اند.
در بین دانشگاه های مهندسی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه صنعتی سهند در بین دانشگاه های یک درصد برتر دنیا در حوزه مهندسی قرار گرفتند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در زمره دانشگاه های یک درصد برتر دنیا در حوزه مهندسی قرار دارد.

برگزیده اخبار علم و فناوری جهان درهفته گذشته
* تاثیر ویتامین ب 3 در جلوگیری از سقط جنین و تولد نوزاد معیوب
گروهی از محققان در استرالیا عنوان کردند که مصرف مستمر مکمل های غذایی دارای ویتامین ب 3 می تواند از بسیاری از موارد سقط جنین و تولد نوزادان با عیوب مادرزادی جلوگیری کند.

* پنل‌های خورشیدی هم هک می‌شوند
یک محقق هلندی نشان داد که در سامانه های متعلق به سلول‌های خورشیدی آسیب‌پذیری‌های بحرانی مهمی ، درزمینه امنیت اطلاعات،بر روی مبدل های متصل به اینترنت در پنل های خورشیدی وجود دارد که می‌تواند منجر به خاموشی‌های وسیع در سراسر اروپا شود.
مبدل (اینورتر) یکی از اصلی‌ترین اجزای پنل‌های خورشیدی است که برق مستقیم تولیدی پنل خورشیدی را به برق متناوب مورد نیاز شبکه قدرت تبدیل می‌کند.
'وسترهوف' کاشف این آسیب‌پذیری‌ها نشان داد که هکر‌ها می‌توانند کنترل اینورتر‌ها را به دست گرفته و آنها را به سرعت خاموش کنند که این مساله می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل شبکه قدرت شده و خاموشی‌های سراسری وسیعی را در سراسر اروپا در پی داشته باشد.

*وصله زیستی قابل تزریق برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده
محققان دانشگاه تورنتو با استفاده از رگ‌های خونی قلب موفق به ساخت یک وصله زیستی کوچک شد‌ه‌اند که با تزریق وارد بدن شده و بافت آسیب‌دیده قلب را ترمیم می‌کند. این راهکار برای ترمیم اکثر بافت‌های آسیب‌دیده قابل استفاده است.
معمولا برای ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب از جراحی قلب باز استفاده می‌شود که روشی بسیار تهاجمی است. محققان برای حل این مشکل روشی را توسعه دادند که بدون نیاز به شکافتن قفسه سینه، بافت آسیب‌دیده قلب ترمیم می‌شود.
در این روش سلول‌های بافت مورد نظر روی یک وصله زیستی کشت داده می‌شوند و سپس از طریق یک سوزن کوچک به بدن تزریق می شوند تا بافت آسیب‌دیده ترمیم شود. با این روش دیگر نیازی به عمل باز برای قرارگرفتن ایمپلنت در بدن نیست. محققان معتقدند سلول‌های قلب بسیار حساس هستند و اگر این مکانیسم در مورد آنها موفقیت آمیز بوده است،‌ می‌تواند برای اندام‌های دیگر نیز قابل استفاده باشد.
محققان برای آزمایش سلول‌های قلب موش را روی یک وصله زیستی رشد دادند، سپس به موش‌هایی که دچار حمله قلبی شده بودند تزریق کردند. عمکلرد قلب موش‌ها پس از این فرآیند بهبود یافت و بطن قلب خون بیشتری را پمپاژ کرد. محققان معتقدند می‌توان این پلتفرم را با افزودن عوامل رشد یا داروهای خاص سفارشی کرد.

برگزیده اخبار محیط زیست ایرنا
*افتتاح موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ های ایران
موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ های ایران در ابتدای هفته گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.
دکتر محمد فرهادی در آیین افتتاح این موزه گفت: تاکنون بیش از 3000 نوع گلسنگ در ایران موجود است که 910 نوع آن به صورت علمی نامگذاری شده است و هم اکنون 300 نوع گلسنگ در این موزه در معرض دید و استفاده محققان قرار دارد.
وی افزود: گلسنگ ها عموماً با قارچ ها و جلبک ها همزیستی داشته و در تهیه گیاهان دارویی و تحقیقات علوم کشاورزی و زراعی اهمیت زیادی دارند. امروزه از آنها برای تهیه برخی داروهای آنتی بیوتیک، ضد قارچ و تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

* قانون هوای پاک آماده ابلاغ شد
قانون هوای پاک که در قالب لایحه از سوی دولت، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود، در هفته گذشته پس از تصویب آماده ابلاغ شد.
حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهور این قانون را که پس از تصویب مجلس در تاریخ 25 تیرماه 1396 به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است، روز شنبه در نامه ای برای ابلاغ توسط حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری، به دفتر ایشان ارسال کرد.
این قانون مشتمل بر 34 ماده و 39 تبصره است که در تاریخ 11 مرداد 1396 از سوی شورای نگهبان تایید شد.
بر اساس یکی از مواد این قانون، شهرداری ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه حمل و نقل شهری را بصورتی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا، جوابگوی سفرهای روزانه شهری نیز باشد.

*حال دریای خزر خوب نیست
در هفته ای که گذشت روز شنبه 21 مرداد ماه مصادف با روز دریای خزربود، دریای خزر یکی از اکوسیستم های ارزشمند آبی در کشور است که در چند سال اخیر عوامل مختلفی مانند ورود فاضلاب و شکار بی رویه حیات آبزیان این پهنه آبی مانند ماهیان خاویاری و فک خزری را در معرض تهدید انقراض قرار داده، هر چند اقداماتی برای جلوگیری از این وضعیت صورت گرفته اما همچنان حال دریای خزر خوب نیست.
21مرداد، روزی است تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ دریای خزر برای همکاری‌ های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر با هم میثاق بستند.
این کشورها در سال 1382، کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر' موسوم به 'کنوانسیون تهران' را امضاء کردند و تاریخ 21 مردادماه 1385 را ' روز دریای خزر' نامیده و لازم الاجرا شدن آن را به‌ عنوان یک رخداد مهم محیط زیستی، جشن گرفتند، اهمیت این کنوانسیون منطقه ای در این است که تنها معاهده‌ مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات بوم‌ سازگان منحصر به ‌فرد دریای خزر است.
خزربا وسعتی حدود 371 هزارکیلومترمربع، بزرگترین دریاچه‌ی جهان است و طول پیرامون آن به 7000 کیلومتر می ‌رسد. این دریاچه از نظر تنوع زیستی حدود 400 گونه آبزی، بومی دارد که ماهیان خاویاری از مهمترین آنها هستند. علاوه بر بر منابع زنده، از نظر ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیربستر این دریا پس از خلیج فارس و سیبری، مقام سوم را به خود اختصاص داده است.





منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار