کد خبر: ۱۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 18
امروزه ما وقت بسیار زیادی را صرف موبایل های هوشمندمان می کند. موبایل نخستین چیزی است که در صبح دستمان به سمتش دراز می شود و آخرین چیزی است که پیش از خواب لمس می کنیم. کاربران با خوشحالی می گویند که 8 ساعت مداوم از موبایل خود استفاده کرده اند و عمر باتری موبایل خود را می ستایند. اما نکته ای که گاه از قلم می افتد این است که کاربر برای هشت ساعت در یک روز، به نمایشگر کوچک دستگاه خیره شده است.
به گزارش آی تابناک : اعتیاد به موبایل های هوشمند و استرس دوری از موبایل، معمولاً در بحث های مربوط به مشکلات نسل ابتدایی هزاره سوم مطرح می شود. محققان هرگونه آزمایش های اجتماعی و تست انجام می دهند تا مشکلات وابستگی بیش از حد ما به این دستگاه های کوچک را واکاوی و از آن جلوگیری کنند. در تحقیقی تازه، محققان دانشگاه هنگ کنگ سعی داشته اند به صورتی عمیق تر به بررسی «نوموفوبیا» (نگرانی نسبت به جدایی از موبایل هوشمند) بپردازند.

پیش تر تصور می شد که دلیل اصلی نوموفوبیا، نگرانی نسبت به تماس های مهمی است که شخص از دست می دهد. با این حال محققان حالا می گوید فاکتوری دیگر وجود دارد که هیچ ارتباطی به دریافت یا برقراری تماس های واقعی ندارد. طی سال های اخیر، اسمارت فون ها به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده اند و چه خوشمان بیاید و چه خیر، ابزاری برای نمایش مسئولیت پذیری ما در دنیای واقعی هستند.

ما با موبایل هایمان تصاویر جذاب ثبت می کنم و آنها را روی فیسبوک یا اینستاگرام منتشر می کنیم، با میزان لایک و قلب ها و ری توییت ها و کامنت ها امتیاز دریافت می کنیم، با قهرمان های شخصی مان در ارتباط هستیم و گاه مستقیماً از طریق موبایل با آنها تعامل داریم.

تحقیقات نشان داده که وقتی رویدادی در زندگی را روی شبکه های اجتماعی پست می کنیم، در واقع آن را به بخشی از تجربه کلی تبدیل کرده ایم که ممکن است شیوه یادآوری رویدادها را هم تغییر دهد. برای بسیاری از کاربران، دست بردن به سمت موبایل، هنگامی که هر اتفاق جالبی روی می دهد، تبدیل به امری غریزی شده است. بنابراین دستگاه، همچون بخشی از هویت شخص به نظر می رسد که تمام خاطرات را در خود جا داده و به ما اجازه می دهد دیدگاهمان درباره تجربیات انسانی را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

دکتر کی جون کیم از دانشگاه هنگ کنگ می گوید می ترسد که وابستگی کاربران به موبایل هایشان در آینده بیشتر نیز بشود و امیدوار است مردم بیشتر مراقب میزان استفاده خود باشند.





منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار