تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 16
نانو ذرات مغناطیسی اکسید آهن، کلید ساخت آسفالت‌های خود ترمیم شونده
آسفالت خود ترمیم
به گزارش آی تابناک : دست انداز ها مسئله مشترک در مورد بسیاری از جاده ها مى باشد که جان رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه را به خطر می اندازد. اما ممکن است به زودی و با استفاده از تکنولوژی نانو این مسئله به زباله دان تاریخ بپیوند! محققینى در سوئیس موفق به ابداع روشی جهت ترمیم شکاف های آسفالت شده اند تا از گسترش آن ها و تبدیل به گودال یا دست انداز جلوگیری کنند.

مقداری معین از نانو ذرات اکسید آهن با قیر -ماده ای چسب ناک، سیاه رنگ، که از مشتقات نفت خام می باشد و محتویات آسفالت را کنار هم نگه می دارد و سبب اتصال آنها می‌گردد- ترکیب می شود. اندکی گرما ماده زمینه ای مغناطیسی ترکیب شده با قیر را ذوب مى کند و دقایقی بعد شکاف ایجاد شده توسط خاصیت خود ترمیم شونده آسفالت برطرف می شود.

Etienne joeffroy ،مسئول آزمایشگاه مواد مرکب واقع در انستیتو علوم مواد زوریخ، بخشی از گروهی بود که با استفاده از نانو ذرات مغناطیسی افزودنی، خاصیت خود ترمیم شوندگی را به آسفالت افزود.

Jeoffroy در مصاحبه با رویترز می گوید: "هدف ما تلفیق نانو ذرات با ماده چسبناک بود. تمرکز بر روی این ماده چسبنده و روان کردن آن برای پر کردن شکاف ها از طریق اعمال حرارت.”

جاده ها در معرض بسیاری از عوامل مکانیکی و حرارتی می باشند و بالطبع تأثیرات محیطی. نانو تکنولوژی از وجود آمدن و پیشرفت این شکاف ها جلوگیری می کند. حتى مدت زمان کاربری آسفالت نیز نزدیک به دو برابر افزایش می یابد. چگونه؟ از طریق اعمال میدان های مغناطیسی بر روی جاده به فاصله هر سال یک بار!
آسفالت خود ترمیم

آسفالت خود ترمیم

joeffroy در ادامه افزود: "تمام جاده های در حال ساخت، نیاز دارند تا از این تکنولوژی تلفیقی استفاده کنند و مشمول خاصیت خود ترمیم شونده شوند. نانو ذرات مغناطیسی در هنگام آماده سازی به آسفالت افزوده شده و بر روی جاده ها اعمال می شوند؛ در نتیجه به هیچ گونه ابزارآلاتی اضافی نیاز نمی گردد.”

در پایان، ماشین‌ آلاتی نیاز است که بوسیله آن میدان های مغناطیسی به صورت از راه دور تولید کرده به هنگام گردش در طول جاده، با بر انگیخته کردن نانو ذرات، بهبودی آسفالت را سبب شود.

هدف ما طراحی ماشین آلات حمل کننده میدان‌های مغناطیسی می باشد که بیشترین سطح را در بر گیرند. در این صورت، شما فقط نیاز دارید ساعاتی  جاده را بسته و به تعمیر آن بپردازید.

Joeffroy همچنین خاطرنشان کرد: "این نانو ذرات ترکیبی برای جاده های فعلی نیز کاربرد دارد و افزودن این موارد موجب بهبودی آسفالت شده و به منزله ایجاد لایه اى جدید می باشد.”

هم اکنون، گروه در حال همکاری با شرکتهای تجاری جهت دریافت بهترین روش تولید از لحاظ صرفه اقتصادی می‌باشد؛ برای جهانی کردن این تکنولوژی!

Erik Schlangen ،مهندس مواد در دانشگاه delft هلند، نیز بر روی پروژه آسفالت های خود ترمیم شونده کار می‌کند؛ اما از طریق ادغام فیبرهای بسیار کوچک فولاد!
منبع:شهرخبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار