تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 13
با رونق بازار تلفن های هوشمند، اپلیکیشن های آن نیز روز به روز گسترش یافت. پیام رسان ها جزو برنامه های محبوب موبایل های با سیستم عامل اندروید و ios شناخته می شوند.

به گزارش آی تابناک : تنوع پیام رسان ها نیز بسیار بالاست و این ویژگی می تواند دست مخاطبان را در انتخاب بهترین مورد باز بگذارد. در ایران هم کاربران، پیام رسان های مختلفی را طی سال های گذشته امتحان کرده اند؛ از وی چت و لاین گرفته تا وایبر و واتس اپ. اما در این میان، تلگرام بیش از همه به مذاق ایرانی ها نزدیک بود! سرعت بالا، رابط کاربری جذاب، رایانش ابری  و امکانات جانبی دیگر آن مثل ربات، کانال، ابرگروه، چت امنیتی، تصاویرمتحرک، برچسب های جذاب و ... آن موجب شد تا خیلی زود تلگرام به عنوان پرمخاطب ترین پیام رسان در میان کاربران ایرانی شناخته شود.

براساس آخرین آمار ها تلگرام بیش از 100 میلیون نفر کاربر در سراسر دنیا دارد، اما 45% این تعداد کاربران ایرانی پیام رسان روسی هستند؛ رقمی حدود 45 میلیون نفر! نکته جالب اینکه گفته می شود حجم زیادی از سایر کاربران تلگرام در سرتاسر جهان هم ایرانی های مقیم کشورهای دیگر هستند! مشخص است که تلگرام بدون کاربران ایرانی اش پیام رسان تاثیرگذار و محبوبی در سایر نقاط جهان به حساب نمی آید!

با توجه به این موارد واضح است که درخواست ایران برای انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور  یا حداقل بخشی از سرورهای آن ، توقع بی جایی نیست. چنین حجمی از کاربران در فضای مجازی و یک شبکه خاص نیازمند تمهیدات خاصی است تا مشکلاتی گریبان گیرفضای سایبری نشود. کانال و ابرگروه هایی با محتوای مجرمانه که در روز هزاران مطلب مستهجن، خشونت آمیز و کذب را منتشر می کنند می تواند آثار زیان باری روی جامعه داشته باشد. کنترل این فضا و مسدود سازی راه های گسترش مطالب مضر و دست به دست شدن آنها، از الزامات است.

از طرفی پس از حادثه تروریستی اخیر در مجلس شورای اسلامی، برخی مسئولین از ارتباط عوامل این حادثه با یکدیگر و خارج از کشور از طریق تلگرام خبر دادند. عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور گفت: «داعش تمام هماهنگی‌های خود برای حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی را از طریق تلگرام انجام داده است.»

پیش از این مدیران تلگرام به مسئولین وزارت ارتباطات قول داده بودند که در صورت معرفی کانال ها و گروه های معاند و مستهجن در اولین فرصت آن هارا مسدود سازند. اما با وجود معرفی چندین کانال گروهک منافقین و برخی کانال های معاند که با انتشار اخبار کذب در پی جلب توجه هستند، هنوز هم برخوردی از سوی تلگرام با آنها انجام نشده است

1_4.jpg

.

وزیر ارتباطات چندین بار در مصاحبه های مختلفی از توافق با تلگرام برای انتقال سرورهایش به ایران سخن گفت، ادعایی که خیلی سریع توسط پاول دورف مدیرارشد این پیام رسان تکذیب شد. دورف در توئیتی نوشت: «هیچ سروری از تلگرام (یا سرورهایی دیگر که مشمول اطلاعات خصوصی کاربران باشد) به ایران منتقل نشده و در آنجا نصب نمی‌شود.»

1_5.jpg

پس از این اتفاق، دوباره مسئولان وزارت ارتباطات از انتقال سرورهای CDN تلگرام به خاک ایران خبر دادند! مدیر تلگرام بار دیگر در توئیتر در پاسخ به یکی از کاربران نوشت: « ما از نسخه‌ی ۴.۲ تلگرام برای کانال‌هایی با بیش از ۱۰۰ هزار عضو از CDN استفاده می‌‌کنیم.  همچنین از نقاط ذخیره‌سازی CDN را در مناطقی که تلگرام ترافیک زیادی دارد نیز بهره می‌بریم.اما بنا بر دلایلی سرور‌های خود را به کشورهایی که سابقه‌ی سانسور اینترنتی دارند منتقل نخواهیم کرد.  CDNها تنها داده‌های رمز‌نگاری شده را دریافت می‌کنند و آن‌ها را به سایر کاربران تحویل می‌دهند. این سرورها توانایی رمزگشایی داده‌ها را ندارند و صرفا جهت افزایش سرعت و کیفیت تجربه‌ی کاربری استفاده می‌شوند.» وزیر هم از فرصت استفاده کرد و در مصاحبه ای گفت: «تا زمانی که سرور وجود نداشته باشد، CDN روی آن نصب نمی شود. هم اکنون تلگرام سرور خود را به ایران آورده و شبکه تحویل محتوا در دست راه اندازی است«.

1_1.jpg

 

در نهایت برای چندمین بار دورف در کانال تلگرامی اش، این صحبت های وزیر را تکذیب کرد و نوشت: «احتمالا این حرف ها بخاطر اطلاعات یا ترجمه نادرست به وزیر داده شده است. ما هیچ سروری به ایران منتقل نکرده ایم«!

1_2.jpg

تکذیب و تایید هایی که در طی این روزها در مورد انتقال سرورهای تلگرام برای جلوگیری از فیلترینگ آن صورت گرفته نشان می دهد که با یک گره کور روبرو هستیم. از طرفی مسئولان کشور اصرار به این دارند که سرور در ایران است و یا وارد خواهد شد، از طرفی مدیران تلگرام به کل ماجرا را تکذیب می کنند و انگار اصلا خبری از انتقال سروری به ایران نیست و نباید چندان هم امیدوار بود.

با این تفاسیر این حق ایران است که برای تامین امنیت خود و شهروندانش مقابل یک پیام رسان خارجی را که حاضر به همکاری با مقامات نیست، بایستد و حتی در صورت نیازبتواند محدودیت هایی روی آن اعمال نماید. بی شک این اتفاق ضرر جبران ناپذیری برای تلگرام خواهد داشت، هرچند کاربران ایرانی نیز باید به دنبال یک پیام رسان جدید باشند، اما از دست دادن بیش از 50 میلیون کاربر برای مدیران تلگرام گران تمام خواهد شد به گونه ای که شاید دیگر نتوانند به حیات پیام رسان خود ادامه دهند.

اتفاقی که مشخص نیست زخ بدهد یا نه اما بهرحال عقل سلیم به همکاری بیشتر تلگرام با ایران رای میدهد.





منبع : اتاق خبر 24 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار