تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 12
مسدود شدن یوتیوب یا در اصطلاح متداول سانسور آن، در برخی کشورهای دنیا به علت ممنوعیت استفاده از یوتیوب به اجرا درمی‌آید. این وبگاه در آمار سال ۲۰۱۷ الکسا، دومین وبگاه پربازدید دنیا به‌حساب می‌آید.
به گزارش آی تابناک : در تاریخ ۳ دسامبر۲۰۰۵، ایران به طور موقت سطح دسترسی به یوتیوب و چند وبگاه دیگر را مسدود کرد. طی روزهای گذشته برخی كاربران ايرانی كه از شركتهاي مختلف اينترنتی، سرويس دريافت می كنند امكان دسترسی به سايت خارجی يوتيوب را پيدا كردند. يوتيوب يک سايت خارجی اشتراک گذاری فيلم است كه تاكنون در ايران فيلتر بوده است.
 
دسترسی بدون فيلتر به سايت يوتيوب با واكنش هايی از سوی كاربران ایرانی در شبكه های اجتماعی مجازی همراه بوده و عده ای توافقات نهايی هسته ای و لغو تحريم ها عليه ايران را از دلايل برداشتن فيلتر اين سايت عنوان كرده اند.
 
طبق نظرمتخصصین، سيستم فيلترينگ روی پهنای باند اينترنت كه وارد ایران می شود از طريق تجهيزات مختلفی اعمال می شود و ممكن است در مقطعی به دلايل فنی اين تجهيزات با مشكلاتی همراه باشند و اين موضوع به صورت اتفاقی دسترسی برخی كاربران را به بعضی از سايتهای فيلتر شده، فراهم كند.

وزارت ارتباطات ایران اعلام کرده است که وزارت ارتباطات در این زمینه نقشی نداشته و برنامه ای مبنی بر رفع فیلتر از یوتیوب را در دستور کار ندارد. پیشتر چنین اتفاقاتی مشابه رخ داده بود و یوتیوب برای مدتی بدون فیلتر در بسیاری از ارائه دهندگان اینترنت بدون مشگل باز می شد، که البته بعد از مدتی به روال قبل بازگشت.

حسن روحانی رییس جمهور ایران که خود نیز صفحه توییتر دارد در رقابت انتخایات ریاست جمهوری قول کاهش سانسور و فیلترینگ در شبکه اینترنت پیش از این داده بود.
حالا باید دید که آیا این موضوع اتفاقی و به خاطر مسائل فنی بوده و یا واقعا می توان شاهد رفع فیلتر یوتیوب در ایران باشیم.

محمد ازلی موسس سایت تک رسا در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

در حال حاضر ایران نیز همانند سایر کشورهای دنیا به این سمت می رود که مردم علاقمند به دیدن تصویر هستند و بیشتر و راحتتر می توانند ارتباط برقرار کنند.

به طور کلی یوتیوب برای دانشجویان و برای یافتن مطالب مختلف از جمله علمی، فرهنگی، کسب مهارت‌های جدید و غیره بسیار مفید می باشد. در حال حاضر افردی به خصوص دانشجویانی که به این مطالب احتیاج دارند با استفاده از فیلتر شکن ها وارد این سایت ها شده و مطالب مورد نیاز خود را جستجو می کنند.

وی افزود: در دانشگاهها رفع فیلتر یوتیوب در مراحل اولیه است و رفع این محدودیت در ایران باید از یک مکانی آغاز شود و می توان گفت که دانشگاه برای شروع این کار بهترین مکان است.
برای رفع فیلتر یوتیوب تنها وزارت ارتباطات دخیل نبود و به احتمال زیاد سایر سازمانها و ارگانها همچون پلیس فتا نیز در این امر مشارکت خواهند داشت. در حال حاضر اکثر اشخاص و سازمانها در شبکه ها وپیام رسانها کانال های مختلفی دارند و دولت برای کنترل و قانون مند کردن آنها مصوبه هایی را تصویب کرده که چنین مصوبه هایی احتمالا در مورد یوتیوب نیز وضع خواهد شد.

آقای ازلی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که: تنها نگرانی که در این بین وجود دارد، انتشار محتوای مجرمانه و یا غیراخلاقی است که می توان با کار و فعالیت بیشتر همانند اینستاگرام از فیلترینگ هوشمند استفاده کرد. البته به این نکته هم باید توجه داشت که فیلترینگ هوشمند بر روی ویدئو پیچیده‌تر از فیلترینگ تصاویر خواهد بود.

یوتیوب نیز در ایران راه سایر پیام رسانه ها و شبکه های اجتماعی را خواهد رفت و رفع فیلتر آن که از دانشگاه ها آغاز شده و بر اساس گفته مسئولین ممکن است به سراسر ایران برسد. در گذشته سیاست بر این بوده که این شبکه ها فیلتر شود و فرهنگ سازی خاصی هم در این زمینه صورت نگیرد، اما در حال حاضر برخی از دولتمردان ایران به این نتیجه رسیدند که می توان از این شبکه ها به صورت مفید و سودمند بهره برداری کرد و وضعیت اینترنت و گوشی های هوشمند در ایران بهبود یافته و دولت برای استفاده صحیح از این شبکه ها کم وبیش به فرهنگ سازی روی آورده.

موسس سایت تک رسا در مورد نقش برداشتن تحریم ها در رفع فیلترینگ گفت: با برداشته شدن برخی تحریم ها و با توجه به اینکه هر روز اخبار جدیدی مبنی بر عقد قراردادهای جدید با اتحادیه اروپا به گوش می رسد نشان می‌دهد که ارتباطات ایران با اروپا بسیار سازنده‌تر شده است. اما با این حال به نظر من رفع فیلتر یوتیوب ارتباطی با رفع تحریم ها ندارد و این فیلترینگ به سیاست های فرهنگ سازی دولت بازمی گردد. در حال حاضر ذهنیت برخی دولتمردان ایران به این سمت رفته که این شبکه ها همانند تلگرام می تواند مفید باشد و باعث کاهش هزینه ها شود، همچنین موجب ارتباط بهتر و بیشتر با مردم می شود. حتی اخیرا رئیس شورای عالی فضای مجازی نیز درخواستی به دادستانی برای ارایه اینترنت بدون فیلتر به رسانه‌ها و دانشگاه‌ها داده است. از طرف دیگر وزیر بسیار جوان ۳۵ ساله پیشنهادی آقای روحانی به مجلس برای وزارت ارتباطات، محمد جواد آذری جهرمی نیز در پست اخیر اینستاگرامی خود بر دسترسی آزاد مردم به اطلاعات تاکید کرده است و جزء حامیان از فیلتر درآوردن یوتیوب است.




منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار