کد خبر: ۱۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 08
در سالهای اخیر مشتریان به خرید گوشی های هوشمند پرچمدار با قیمت ۷۰۰-۸۰۰ دلاری عادت کرده اند، این قیمت به نوعی سقف هزینه پرداختی برای خرید گوشی های هوشمند در سالهای اخیر به‌حساب می‌آیند. اما آنطور که شایعات و اخبار پراکنده نشان می‌دهند سال ۲۰۱۸ نقطه عطفی در این زمینه خواهد بود و قیمت گوشی های فوق بالارده از مرز ۱۰۰۰ دلار خواهد گذشت.

به گزارش آی تابناک : با توجه به اخباری که از قیمت گذاری گوشی های فوق پرچمدار سال ۲۰۱۸ به گوش می‌رسد کاربران باید خود را برای افزایش قیمت زیاد این دستگاه ها آماده سازند، خوشبختانه مایکروسافت اولین شرکتی نخواهد بود که تابوی ۱۰۰۰ دلاری را خواهد شکست و پیش از این شرکت، دیگر بازیگران عرصه گوشی های هوشمند این روند را آغاز خواهند کرد.

اپل، سامسونگ و شرکت RED که در زمینه ساخت دوربین های ۴K شناخته شده است، در حال مهیا شدن برای عرضه گوشی های هوشمند در ماه های آتی با قیمت به مراتب بیش از ۱۰۰۰ دلار هستند. این اقدام مطمئنا با سروصدای زیادی از سوی منتقدان و کاربران گوشی های هوشمند مواجه خواهد شد و به نوعی شوک قیمتی زیادی به بازار وارد خواهد ساخت، نکته خوب این ماجرا برای طرفداران مایکروسافت این است که ردموندی ها اولین شرکتی نخواهند بود که دست به هنجار شکنی خواهند زد چرا که ورود مجدد مایکروسافت به عرصه گوشی های هوشمند مطمئنا چندین ماه پس از آغاز سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

شاید برخی با خود بگویند که بازار از گوشی های گرانتر از ۱۰۰۰ دلار استقبال نخواهد کرد، اما حقیقت این است که مسئله ای که با آن مواجه هستیم پرداخت یا عدم پرداخت این هزینه گزاف نیست، چرا که مطمئنا مشتریان دست به جیب خواهند شد و در نهایت بازه قیمتی جدیدی در بازار گوشی های هوشمند تعریف خواهد شد. سوال اصلی این است که چه مدت زمان طول می‌کشد تا همه سازندگان گوشی های هوشمند وارد گود شوند و دستگاه های فوق پرچمدار و البته بسیار گران قیمت خود را روانه بازار سازند؟

یک سرفس در جیب شما

طبق اطلاعات و گزارشاتی که از منابع خبری خود به‌دست آورده ایم مایکروسافت درنظر دارد تا طی سال ۲۰۱۸ ورود مجددی به بازار گوشی های هوشمند داشته باشد و احتمالا این حضور مجدد در نیمه اول سال ۲۰۱۸ انجام خواهد گرفت. شایعات پیرامون ساخت و عرضه سرفس فون قدمتی به اندازه شایعه ساخت قسمت جدیدی از مجموعه جنگ ستارگان دارند، که البته مورد دوم یعنی شایعه ساخت جنگ ستارگان جدید در حال وقوع است.

نکته دیگری که باید در خاطر داشته باشیم صحبت همیشگی مایکروسافت است، این شرکت بارها اعلام داشته که بازار گوشی های هوشمند را برای همیشه ترک نکرده است و کار این شرکت با این عرصه هنوز تمام نشده است. شاید به نوعی مایکروسافت توانسته رکورد اعلام حضور مجدد در بازار گوشی های هوشمند را ازآن خود کند و بسیاری از کاربران دنیای فناوری منتظر عرضه دستگاهی انقلابی از سوی این شرکت هستند، دستگاهی که تعاریف جاری گوشی های هوشمند را خواهد شکست و دسته بندی جدیدی در دستگاه های کامپیوتری ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به منابعی که ما در اختیار داریم این شرکت قصد ندارد تا این دستگاه را به عنوان گوشی هوشمند عرضه و بازاریابی کند، چرا که همانطور که پیشتر اشاره کردیم هرگونه تلاش مایکروسافت  برای عرضه دستگاهی که نام گوشی هوشمند را یدک بکشد به معنی مقابله با رقبای قدرتمند این عرصه مانند سامسونگ و اپل است.

فلسفه برند سرفس تعیین مسیر بوده و نه قیمت مناسب

در ماه های اخیر اخبار و شایعات زیادی در مورد سرفس موبایل منتشر شده است، این اخبار اگرچه به‌صورت قطره چکانی و محدود به بیرون درز کرده اند، اما ذهنیت ما را نسبت به این دستگاه تا حدودی شکل داده اند. طبق این شایعات سرفس موبایل دستگاهی با صفحه نمایش تاشو است که به‌صورت گوشی هوشمند و تبلت قابل استفاده خواهد بود و احتمالا ظاهری مانند دستگاهی که در برنامه تلویزیونی Westworld نمایش داده شد، خواهد داشت. آنچه که مسلم است چنین دستگاهی به هیچ وجه قیمت پایینی نخواهد داشت.

برند سرفس همواره دستگاه هایی ناب و اعلا و البته گران قیمت را به خود دیده است. قیمت بالای این دستگاه ها بی دلیل نیست، از یک سو در ساخت این دستگاه ها همواره از مهندسی پیشرفته و دقیقی استفاده شده و در حقیقت هزینه تحقیق و توسعه این محصولات همواره بالا بوده است، دلیل دیگری که باعث شده مایکروسافت سرفس ها را با قیمت بالا عرضه می‌کند رابطه این شرکت با شرکا است، چرا که عرضه سرفس ها با قیمت پایین باعث کاهش شدید فروش دیگر شرکتهای سخت افزاری خواهد شد و مایکروسافت به هیچ وجه مایل نیست تا زیر پای شرکای خود را خالی کند. سرفس همواره برندی برای نشان دادن نقشه راه و مثالی برای کیفیت خوب یک محصول ویندوزی بوده است. به عبارت دیگر سرفس ها برای کسب سهم عمده از بازار عرضه نخواهند بلکه ماموریت اصلی آنها کسب توجه مخاطبان بوده است.

با فرض اینکه مایکروسافت دستگاه جدیدی از خانواده سرفس که از ویندوز ۱۰ قدرت گرفته باشد و از سیم کارت و قلم پشتیبانی کند و دارای صفحه نمایش تاشو باشد، حداقل قیمت پایه آن در حدود ۱۰۰۰ دلار خواهد بود و البته با افزایش حجم فضای ذخیره سازی و توان پردازنده قیمت نهایی از مرز ۱۰۰۰ دلار خواهد گذشت.

با این تفاسیر شرایط برای مایکروسافت سخت خواهد بود، چرا که قیمت گوشی های هوشمند در حال حاضر زیر ۱۰۰۰ دلار است و عمدتا بیشینه قیمت گوشی های پرچمدار در حدود ۸۹۹ دلار است. عامل دیگری که شرایط را بر مایکروسافت سخت خواهد کرد شکست های پیشین این شرکت در عرصه گوشی های هوشمند است. طبیعتا در چنین شرایطی عرضه گوشی هوشمند با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار بسیار دشوار خواهد بود. نکته خوب این ماجرا این است که مایکروسافت اولین شرکتی نخواهد بود که پا به عرصه بالاتر از ۱۰۰۰ دلار خواهد گذاشت.

Hydrogen One  محصول شرکت RED و آیفون جدید شرکت اپل بازار فوق بالارده را افتتاح خواهند کرد

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ شرکت RED که به دلیل ساخت دوربین های بالارده شهرت دارد به‌صورت ناگهانی اعلام کرد که پیش فروش گوشی هوشمند خود که Hydrogen One نام گرفته را آغاز کرده است. این شرکت که پیش از این هیچ تجربه ای در زمینه ساخت گوشی های هوشمند نداشته، شروع پیش فروش گوشی هوشمند خود را بدون برگزاری رویداد و خبری و حتی نمایش ظاهر دستگاه آغاز کرد. در ادامه می‌توانید رندر این گوشی را که با قیمت پایه ۱۲۰۰ دلار عرضه خواهد شد، مشاهده کنید.

Hydrogen One با بدنه آلومینیومی ۱۱۹۵ دلار قیمت خواهد داشت، این در حالی است که قیمت نسخه تیتانیومی این دستگاه به قیمت خارق العاده ۱۵۹۵ دلار می‌رسد. اگر قیمت پیش فروش این گوشی به‌نظر زیاد می‌رسد باید اضافه کنیم که در صفحه پیش فروش این گوشی هوشمند عنوان شده که این قیمت گذاری برای مدت محدودی خواهد بود و در آینده قیمت گوشی افزایش خواهد یافت.

اشتباه نکنید، ما در حال ورود به دوران گوشی های فوق پرچمدار هستیم

این گوشی هوشمند که از سیستم عامل اندروید بهره جسته است، دارای قابلیت های ویژه ای است، برای مثال این گوشی به یک دوربین بسیار قدرتمند که قدرت رقابت با دوربین های حرفه ای DSLR را دارد تجهیز شده، از سوی دیگر نمایشگر خاص این دوربین بدون نیاز به عینک یا هرگونه وسیله اضافی قادر به نمایش تصاویر هالوگرافیک است.

ورود چنین گوشی هوشمندی با این قیمت و قابلیت حتی برای شرکت های کهنه کار سازنده گوشی های هوشمند اتفاقی بزرگ و البته سخت است، پس برای شرکتی که تاکنون هیچ سابقه ای در این عرصه نداشته شرایط دشوارتر نیز خواهد بود.

در همین حال برطبق گزارشات اپل درنظر دارد تا در پاییز سال آینده میلادی آیفون جدیدی را با قیمتی در حدود ۱۲۰۰ دلار وارد بازار کند. شایعات پیرامون آیفون جدید حاکی از وجود نمایشگری با حاشیه نزدیک به صفر، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، فناوری تشخیص چهره و موارد از این دست هستند. البته که اپل کار جدیدی انجام نداده چرا که تمامی این فناوری های پیش از این محصولات شرکتهای مختلف به‌کار گرفته شده اند. اما خوب حتما این جوک را شما نیز شنیده اید که هیج فناوری ساخته شده ای به‌چشم نمی‌آید مگر آنکه اپل آن را برای اولین بار اختراع کند!

هیچ کدام از موارد ذکر شده اتفاقی نیستند چرا که پدیده گوشی های هوشمند فوق پرچمدار در حال وقوع است.

از سوی دیگر شایعات حکایت از تصمیم سامسونگ مبنی بر عرضه گلکسی نوت ۸ با قیمت ۱۰۰۰ دلاری، دارند. درحالی که گوشی های هوشمند پایین رده و میان رده بیش از پیش بخش بیشتری از فروش شرکت ها را به خود اختصاص می‌دهند و بازار روی خوشی به این دسته از محصولات نشان داده است، اما اشتباه نکنید وضعیت در حال تغییر است چرا که ما در حال ورود به دوران گوشی های فوق پرچمدار هستیم.

چرا عرضه گوشی های گران قیمت معقول است

تا همین چند سال پیش گوشی های هوشمند بخش بسیار کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده بودند چرا که مشتریان عمدتا مایل به خرید گوشی های معمولی بودند و توجهی به این بخش جدید بازار نداشتند. معمولا قیمت این دسته از گوشی ها بیش از ۱۹۹ دلار نمی‌شد. اما اکنون در سال ۲۰۱۷ دیدن یک گوشی بدون سیستم عامل تقریبا امری نادر است و البته میزان هزینه ای که بیشتر کاربران برای خرید گوشی های هوشمند می‌کنند به مراتب بیش از ۱۹۹ دلار است.

به لطف تلاش شرکت های سازنده گوشی های هوشمند، قیمت گوشی های پرچمدار در گذر زمان به آرامی افزایش یافته و اکنون به حوالی ۷۹۹ دلار رسیده است. به دلیل سرمایه گذاری عمده ای که روی فناوری گوشی های هوشمند انجام می‌گیرد، پردازنده های موبایلی قدرتمندتر ساخته می‌شوند، فناوری ارتباطی ۴G LTE در بسیاری از نقاط دنیا در دسترس است و در نهایت گوشی های هوشمند به دستگاه مرکزی پردازش های مورد نیاز کاربران معمولی بدل گشته اند.

جنبش مشابهی در عرصه گیمینگ در حال وقوع است. شرکت های سازنده کامپیوترهای گیمینگ دسکتاپ هایی با پردازنده های فوق قدرتمند، مشخصات سخت افزاری خارق العاده و سیستم های خنک کننده بسیار پیشرفته را با قیمت هایی در حدود ۵۰۰۰ دلار به‌فروش می‌رسانند. در عرصه کنسول های بازی نیز این موج افزایش قیمت در جریان است، مایکروسافت قیمت کنسول های بازی را به لطف ساخت اکس باکس وان اکس که از کیفیت ۴KK پشتیبانی می‌کند، وارد سطح بالاتری کرده است. البته اگر نگاهی به دنیای فناوری داشته باشیم افزایش قیمت را در همه جنبه ها مشاهده خواهیم کرد، تلویزیون های  ۶۵ اینچی با کیفیت ۴K و قیمت بالای ۳۰۰۰ دلاری، ترموستات های هوشمند ۲۵۰ دلاری، زنگ درب منزل به قیمت ۲۰۰ دلار، ماشین های برقی با قیمت ۸۰۰۰۰ دلار و البته هدست هالوگرافیک ساخت مایکروسافت با قیمت ۳۰۰۰ دلار نمونه هایی از این دست هستند.

شاید برخی از این موارد افزایش قیمت ناعادلانه و بی‌مورد به‌نظر برسد، اما تجربه نشان داده که روند تدریجی افزایش قیمت در نهایت راه خود را در بازار پیدا خواهد کرد. برای مثال در سال ۲۰۱۲ نمایشگری با ۵ میلیون پیکسل حتی در محصولات پرچمدار هم قابل تصور نبود، اما اکنون امری کاملا عادی به‌شمار می‌آید.

به همین ترتیب شرکت های فناوری مستقر در چین و هنگ کنگ نظیر وان پلاس و شائومی امکان خرید دستگاه های باکیفیت را با قیمت مناسب میسر کرده اند.

در نهایت برای جمع بندی باید اشاره کنیم که جهت حرکت گوشی های هوشمند و پردازش های شخصی کاربران در آینده چنین خواهد بود:

  • گوشی های هوشمند فوق پرچمدار با حداقل قیمت ۱۰۰۰ دلار در اواخر سال ۲۰۱۷ وارد میدان خواهند شد و در سال ۲۰۱۸ مسیر خود را پیدا خواهند کرد.
  • در حال حاضر فبلت ها شکل بسیار رایج گوشی های هوشمند هستند، اما تداوم روند فعلی دنیای فناوری روند به حاشیه رانده شدن گوشی های هوشمند معمولی، تبلت ها و لپ تاپ را تسریع خواهد کرد.
  • اپل و گوگل (با پلتفرم اندروید) و مایکروسافت (که مشغول ساخت اکوسیستمی مناسب این تغییر است) بازیگران اصلی این تغییر الگو خواهند بود.
  • توان و قدرت سخت افزار گوشی های هوشمند به حدی در حال افزایش است که به زودی قدرت اولترابوک ها را به چالش خواهد کشید.
  • پردازش ابری و هوش مصنوعی نقش پررنگ تری پیدا خواهند کرد و بنابراین دستگاه های قابل حمل می‌توانند پردازش های سنگین خود را به فضای ابری بسپارند.

چندین سال قبل ایده ساخت سرفس فون به دلیل وجود موانعی دشوار و یا نشدنی بود، محدودیت و ضعف سخت افزای آن زمان از یک سو و از سوی دیگر قیمت نهایی سرسام‌آور این دستگاه (در قیاس با گوشی های هوشمند رایج) مهمترین موانع پیش روی پیاده شدن این ایده بودند. اما اکنون بازار به شکل اعجاب آوری زمینه را برای عملیاتی شدن چنین ایده های خلاقانه ای مساعد ساخته است. به بیان دیگر نه تنها مایکروسافت بلکه اپل و سازندگان گوشی های اندرویدی نیز در حال آماده شدن برای این شرایط جدید هستند.

دستگاه های فوق پرچمدار در راه هستند، پس آماده شوید

اینکه مایکروسافت در این تغییر عمده اولین شرکت نیست اتقاق بسیار مبارکی است، چرا که فروش دستگاه جیبی با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار هر میزان هم که قدرتمند و نوآورانه باشد کاری سخت و دشوار است.

برداشتن قدم اول از سوی اپل، جلب نظر مشتریان را برای مایکروسافت ساده تر می‌سازد.

با توجه به اینکه اپل، سامسونگ و حتی RED زمینه را برای عرضه گوشی های فوق پرچمدار آماده می‌سازند، مایکروسافت برای فرود در این عرصه شرایط ساده تری خواهد داشت چرا که مشتریان تا حدی به دیدن برچسب های قیمتی بالای ۱۰۰۰ دلار عادت کرده اند. البته این به معنی ساده بودن فروش چنین محصولی نیست، اما به هر شکل میزان انتقادات و گله ها از قیمت محصول کمتر خواهد بود. تا آن زمان بازار تا حدی به عرضه چنین دستگاه هایی عادت کرده و مشتریان حتی اگر توان خرید چنین محصولی را نداشته باشند در قبال عرضه آن نرمش بیشتری از خود نشان خواهند داد.

بنابرین به جای آنکه فضای رسانه ای از اخبار انتقادی در مورد قیمت گذاری این دستگاه پر شود، شما با اخبار متعددی در مورد مقایسه دستگاه عرضه شده مایکروسافت با محصولات رقبا، مواجه خواهید شد.

شما چه مایل به خرید دستپخت مایکروسافت باشید، چه سامسونگ یا اپل باید بدانید که ما در آستانه ورود به مرحله ای از دوران گوشی های هوشمند هستیم که لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند فعلی در نهایت با یکدیگر ادغام خواهند شد، ذات این اتفاق فارغ از اینکه کدام شرکت پیروز میدان خواهد بود بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

پس بهتر است پول های خود را برای خرید نسل جدید گوشی های هوشمند از حالا پس انداز کنید.





منبع : WINDOWSCENTRAL 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار