تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 07
آینده افراد پیر و سالخورده از جمله نگرانی های عمده خانواده ها است. حال اگر در کنار این عوامل نگهداری از آن ها، بیماری و نیاز به پرستاری نیز دیده شود این نگرانی دوچندان می شود.
تقابل عصر مدرن و عصر سنتی با روبات پرستار!
به گزارش آی تابناک :  پیشرفت تکنولوزی و فناوری های جدید امروزه تمامی ابعاد زندگی انسان را در بر گرفته است پس انتظار می رود تا تکنولوژی به این بخش مهم از زندگی انسان یعنی زندگی افراد سالخورده نیز وارد شود.

آیا واقعا چنین چیزی عملی می شود و سالمندان پاسخ نیازهای جسمی خود را از تکنولوژی می گیرند؟ تنها زندگی کردن سالمندان و افزایش نیاز آن ها به پرستار پژوهشگران را برآن داشت تا الگوی اولیه روبات پرستار را طراحی کنند. پیش نمونه اولیه روباتی به نام «ذکریا» برای کمک به سالخوردگانی که تنها زندگی می کنند طراحی شده است. این روبات که اکنون مراحل آزمایشی را طی می کند، راه رفتن و الگوهای حرکت فرد سالخورده را اندازه گیری و ثبت می کند.

در صورت ردیابی حرکت یا جابجایی غیرمعمول او، داده را به خانواده یا گروه پزشکی می فرستد. رومان ناوارو، مهندس سازنده این روبات از شرکت روبوتنیک می گوید: «روبات با حسگر لیزری دو بعدی نقشه محیط پیرامون را ارزیابی می کند. دو دوربین دارد که دوربین جلو با یک حسگر سه بعدی حرکات فرد را ردیابی می کند و دوربین عقب برای زمانی است که کاربر پشت سر روبات حرکت می کند.» کریستوس پاناجیوتوی، مهندس کامپیوتر می گوید: «روبات دائما در خانه کاربر آن در حرکت است، کاملا فعال است زیرا خانه نیز محیط فعالی است، اشیا و آدمها در حرکت هستند و اسباب خانه تغییر می کند. موانع بزرگ و کوچکی وجود دارد. چالش اصلی ما برای تکامل دستگاه، افزایش استقلال و بهبود کارایی آن است.» الن رپا، پرستار می گوید: «به عنوان یک پرستار فکر می کنم، این فناوریها در حوزه مراقبت و درمان در نهایت به سالمندان مبتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر و ام اس کمک می کنند تا حرکتشان را ثبت کنند. پزشکان هم می توانند با مقایسه این نوارها در فاصله های زمانی مختلف پیشرفت بیماری و همچنین وضعیت بیمار را ارزیابی کنند.»
 ورود این ربات به زندگی افراد سالمند و مراقبت از آن ها تقابل زندگی سنتی و عصر مدرن است. عصری که باتوجه به فرد گرایی به ناچار دست به دامان روبات و تکنولوژی شده ایم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار