کد خبر: ۱۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 02
کاربردهای فناوری های اطلاعات و ارتباطات در حوزه های مختلف از جمله بانکداری، گردشگری و کسب و کار در سال های اخیر گسترش چشمگیر یافته است؛ حوزه سلامت هم از این امر بی بهره نمانده است و با تداوم این روند، ظاهرا آینده پزشکی را باید در گوشی های هوشمند جستجو کرد.
به گزارش آی تابناک : برخی از خدمات حوزه سلامت مانند ارائه مشاوره پزشکی و معاینه مجازی از طریق برنامه های نرم افزاری اینترنتی یا گوشی های همراه امکان پذیر شده و بیماران به جای حضور در مطب پزشکان، از این طریق می توانند از خدمات حوزه سلامت و بهداشت بهره مند شوند.بهره گیری از فناوری های پیشرفته، تحولات خوبی را در حوزه سلامت ایجاد کرده است که به طور حتم با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت و در نتیجه آن، مردم به خصوص بیماران در تمام مناطق داخل کشور و حتی اقصی نقاط دنیا از تجربیات و اندوخته های علمی پزشکان مجرب بهره مند خواهند شد.با پیشرفت های فناورانه در حوزه سلامت، گردشگری سلامت نیز متحول شده و ظرفیتی را ایجاد کرده است که بیماران با استفاده از آن می توانند از پتانسیل و توانمندی پزشکان مجرب در اقصی نقاط کشور و حتی جهان بهره مند شوند.به واقع، کشورهای مختلفی در دنیا با بهره گیری از پزشکی از راه دور (تله مدیسین) به ارائه خدمات با کیفیت، ارزان و مناسب در حوزه سلامت پرداخته اند تا از این طریق بیماران بیشتری را به سوی کشورهای خود جذب کنند. ایران هم با توجه به برخورداری از ویژگی هایی مانند پیشرفت های علمی، پزشکان برجسته، کیفیت خدمات پزشکی، قیمت مناسب، جاذبه های گردشگری و موقعیت جغرافیایی، شرایط مناسبی برای پذیرش بیشتر بیماران خارجی به خصوص از کشورهای منطقه دارد و بهره گیری از تله مدیسین، شرایط را برای پذیرش بیشتر بیماران خارجی فراهم می کند.

پزشکی از راه دور (تله مدیسین) به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فراهم آوردن مراقبت سلامت، خدمات و حمایت از بیمار یا امدادشونده در زمانی که بین دو گروه پزشکی و گیرنده خدمات پزشکی فاصله وجود دارد، اطلاق می‌شود. بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم، دسترسی بهتر به پزشکان، ارائه مشاوره پزشکی، کاهش هزینه‌ های مراقبت‌ های پزشکی، ایجاد خدمات مراقبت پزشکی (در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع) و کاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی از جمله مزیت های پزشکی از راه دور است.پزشکی از راه دور شامل خدماتی همچون مشاوره، جراحی، درمان امراض پوستی، آسیب‌ شناسی و درمان اختلالات شناختی است.امروزه پزشکی از راه دور به حدی پیشرفت کرده‌ که امکان انجام جراحی از راه دور نیز به وجود آمده ‌است. به عبارت دیگر، یک جراح در منطقه‌ ای دورتر از بیمار در یک کشور با بهره‌گیری از ارتباطات اینترنتی بسیار قوی و زیرساخت‌های فنی دقیق، این امکان را می‌یابد که در اتاق جراحی در کشوری دیگر، به وسیله ربات‌ ها، عمل جراحی انجام دهد.

** گسترش نرم افزارهای موبایلی در حوزه سلامت
رئیس انجمن تله مدیسین ایران درباره پزشکی از راه دور، با اشاره به افزایش تعداد نرم افزارهای موبایلی در کشورمان، اظهار کرد: بر این اساس، آینده پزشکی را می توان در گوش های تلفن همراه جستجو کرد.
دکتر فاطمه نعمت الهی ادامه داد: جوانان خلاق و نوآور کشورمان با طراحی و ساخت نرم افزارهای مختلف برای ارائه خدماتی مانند مشاوره و معاینه مجازی، بستری را برای ارائه خدمات بهتر به بیماران در اقصی نقاط کشور فراهم اورده اند. نعمت الهی افزود: استفاده از این فناوری ها علاوه بر ارائه خدمات مطلوب تر به بیماران، سبب کاهش ترددهای درون و برون شهری، هزینه های درمانی و آسیب به محیط زیست شده است.
وی اظهار کرد که این خدمات زمینه همگیر شدن پزشکی از راه دور و بهره گیری از مزیت های آن را در کشور فراهم می آورد تا مردم راحت تر از مشاوره و خدمات درمانی پزشکان در اقصی نقاط کشور بهره مند شوند.

**تله مدیسین و تقویت توریسم درمانی
وی به وجود ظرفیت ها و توانمندی های کادر پزشکی به خصوص پزشکان باتجربه و متخصص اشاره کرد و گفت: تله مدیسین می تواند زمینه تقویت توریسم درمانی را در کشور ما فراهم کند و از این طریق، علاوه بر استفاده بهینه از ظرفیت های حوزه پزشکی، می توان در جذب بیماران خارجی به خصوص کشورهای همسایه و ارائه خدمات به آنان موفق تر عمل کرد و در نهایت موجب افزایش درآمد ملی شد.رئیس انجمن تله مدیسین ایران تاکید کرد: کشور ما در بخش هایی از حوزه پزشکی مانند سلول های بنیادی پیشرفت های بسیار خوبی داشته و در حال حاضر فرصت طلایی برای کشور فراهم شده تا از این فناوری پیشرفته برای پذیرش بیماران به خصوص از کشورهای همسایه اقدام کرد.نعمت الهی ادامه داد: هرچند تعدادی از بیماران کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه مانند عراق برای دریافت این گونه خدمات به ایران مراجعه می کنند اما با استفاده از پزشکی از راه دور می توان شاهد حضور گسترده تر آنان بود.وی بیان کرد: تله مدیسین فرصتی بی نظیر را فراهم خواهد کرد تا از ظرفیت های کشور در حوزه پزشکی به نحو مطلوب استفاده شود و با برنامه ریزی مناسب و بهره گیری از این ظرفیت، جایگاه علمی ایران در سطح دنیا را حفظ کرد.نعمت الهی ادامه داد: زیرساخت های این کار باید با استفاده از فناوری های جدید در کشور فراهم شود تا با بهره گیری از توان پزشکان مجرب و باسابقه بتوان خدمات بهینه را به بیماران داخلی و خارج ارائه کرد.

**کاهش هزینه های بیماران از فواید پزشکی از راه دور
وی، کاهش هزینه های درمانی، کاهش سفرهای درون و برون شهری و ارائه خدمات به بیماران در مناطق محروم و دورافتاده را از جمله مزیت های پزشکی از راه دور برشمرد و گفت: این طرح علاوه بر رفاه حال بیشتر بیماران، سبب کمک به محیط زیست هم می شود.رئیس انجمن تله مدیسین ایران، یکی دیگر از دلایل بهره گیری از پزشکی از راه دور را مدیریت مصدومان و مجروحان حوادث غیرمترقبه و بلایا اعلام کرد و گفت: باتوجه به این که حوادث و بلایا در هر نقطه ای از دنیا می تواند رخ دهد، پزشکان با استفاده از این فناوری می توانند خدمات درمانی ضروری را به مصدومان ارائه کنند.وی تاکید کرد با بهره گیری از این امکانات و فناوری ها، نیاز چندانی به حضور همه پزشکان در محل حادثه نیست بلکه آنان می توانند خدمات مورد نیاز را از هر کشوری به مناطق حادثه دیده ارائه کنند.
نعمت الهی، یکی از مهمترین مزایای پزشکی از راه دور را ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی اعلام کرد و گفت: قبل از این که بیماران به ایران مراجعه کند از طریق تله مدیسین غربالگری می شوند تا خدمات درمانی مناسب بهد آنان ارائه شود.نعمت الهی ادامه داد: ما نباید به فروش نفت وابسته باشیم بلکه از این طریق می توانیم به دنیا خدمات پزشکی بفروشیم. ما توان فروش این خدمات را داریم؛ هر چند تحریم ها کارها را برای ما قدری مشکل کرده است. وی افزود: پزشکی از راه دور می تواند یک ارتباط دوطرفه ایجاد می کند؛ هم بیماران ایرانی می توانند از ظرفیت های پزشکان برجسته دنیا استفاده کنند و همه افراد خارجی از امکانات ما بهره مند شوند.

** لزوم تدوین قوانین برای ارائه خدمات پزشکی از طریق فناوری های پیشرفته
در همین حال، تهیه تدوین قوانین و مقررات لازم را می توان از الزامات به کارگیری پزشکی از راه دور ذکر کرد.
در همین خصوص، رییس مرکز تحقیقات پزشکی از راه دور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه خدمات حوزه سلامت از طریق فناوری های پیشرفته اشاره کرد و گفت: قوانین و مقررات مورد نیاز برای ارائه خدمات از طریق نرم افزارها و پزشکی از راه دور باید تدوین شود تا مردم با آرامش خاطر این طریق خدمات را دریافت کنند.
لیدا فدایی زاده اظهار کرد: چهارچوب کار باید به طور دقیق مشخص شود که این اقدامات در چه محدوده ای انجام خواهد شد. علاوه بر چهارچوب نحوه کار، تعرفه آنها هم باید مشخص و ابلاغ شود. وی اظهار کرد: اگر بخواهیم خدمات تخصصی و فوق تخصصی را به مناطق دوردست و محروم ارائه دهیم باید از پزشکی از راه دور به نحو مطلوب استفاده کنیم. باتوجه به اینکه دسترسی به پزشک در نقاط دور افتاده کشور کمتر است، از این فناوری می توان برای ارائه خدمات بهره برد.فدایی زاده بر لزوم تهیه شرایط و امکانات لازم برای این کار در کشور، گفت: وزارت بهداشت درصدد ایجاد و توسعه این کار در کشور است که امیدواریم با تحقق آن در آینده، شاهد ارائه خدمات مطلوب به بیماران در اقصی نقاط کشور باشیم.وی، یکی از مهمترین مزیت های پزشکی از راه دور را دسترسی آسان و سریع مردم به خدمات تخصصی و فوق تخصص پزشکی اعلام کرد و گفت: با استفاده از این فناوری نیازی نیست که مریض و خانواده اش از مناطق دور دست به شهرهای بزرگ از جمله تهران منتقل شوند.





منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار