کد خبر: ۱۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
استاد دانشکده محیط زیست تاکید کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است بنابراین مدیریت منابع آبی آن از اهمیت زیادی برخوردار است که در این میان توجه به آمایش سرزمین و منابع آب از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گزارش آی تابناک : ایران کشوری است که در نیمه خشک کره زمین قرار دارد و وجود رشته کوه های البرز و زاگرس مانع رسیدن رطوبت کافی به آن می شود بنابراین با این وضعیت آب از گذشته های بسیار دور در میان ایرانیان از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده که ابداع روش های علمی و منطقی مانند حفر قنات برای حفاظت هرچه بیشتر از آب گواه این ادعا است.
آبهای زیر زمینی مانند چاه، چشمه و قنات، آبهای جوی مانند باران و برف و آبهای سطحی مانند رودخانه ها، دریاچه ها، دریاها و اقیانوس ها مهم ترین منابع موجود در دنیا هستند که توزیع و پراکندگی آنها منطبق با پراکنش جمعیت و نیاز جوامع بشری به آب صورت نگرفته است از این رو در برخی نقاط مشکلی برای تامین آب وجود ندارد اما در مقابل مناطقی هستند که برسر منابع آب می جنگند.
ایران هم کشوری است که به علت قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک باید حواسش به داشته هایش باشد، میزان متوسط بارندگی در جهان 865 میلیمتر و در ایران 250 میلیمتر است، یعنی متوسط بارندگی های ایران کمتر از یک سوم متوسط جهانی است، سهم مصرف آب شرب و بهداشتی در جهان 8 درصد و در ایران6 درصد است، سهم مصرف آب کشاورزی در جهان 70 درصد و در ایران 92 درصد است و سهم صنعت و سایر مصارف در جهان 22 درصد و در ایران دو درصد است این در حالی است که میانگین مصرف آب آشامیدنی در جهان 142 لیتر در روز به ازای هر نفر و در ایران 256 لیتر در روز به ازای هر نفر است که این رقم با توجه به وضعیت منابع آبی کشور قابل تامل است.
به اعتقاد کارشناسان روند مصرف آب در کشور ما به هیچ عنوان مطابق با توان و ظرفیت منابع آبی موجود در کشور نیست و پیش بینی می شود اگر این روال مصرف ادامه یابد حتی استان مازندران تا 20 سال آینده بیابان می شود که می تواند زنگ خطری برای کشور باشد.
امروزه خشک شدن برخی رودخانه ها، تالاب ها، رها شدن زمین های کشاورزی به علت نبود آب و مهاجرت از روستاها به دلیل خشک شدن منابع آبی نشاندهنده بحران آب در کشور است که باید از سوی مسولان جدی گرفته شود.
پیش بینی ها نشان می دهد جمعیت ایران در سال 1400 به بیش از 97 میلیون نفر خواهد رسید و مقدار آب مورد نیاز برابر 130 میلیارد متر مکعب خواهد بود که تامین این میزان آب از منابع تجدید پذیر آبی کشور امکان پذیر نخواهد بود از این رو دولت یازدهم مدیریت پایدار منابع را از ابتدای کار در دستور کار خود قرار داد از این رو به آمایش سرزمین و منابع آب تاکید فراوان دارد.
در سطح جهان طی دهه‌ های گذشته، بحث آمایش منابع آب همزمان با نابودی رودخانه ‌ها و بدنه ‌های آبی، به ‌ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک مطرح شده است. امروزه، آمایش منابع آب در مناطقی که با محدودیت‌ های منابع آب مواجه هستند، غیر قابل انکار است زیرا هدف آن برقراری توازن میان ظرفیت منابع و میزان درخواست است.
اصغر محمدی فاضل رییس سابق انستیتو علوم و فناوری محیط زیستی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) روز جمعه دراین باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: آب در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است اما آن طور که انتظار می رود از این منبع ارزشمند حفاظت نمی شود و عموما نحوه مصرف به گونه ای است که منجر به هدر رفت آب می شود.
استاد دانشکده محیط زیست تاکید کرد: در این میان نقش مردم از یک سو و نقش مسوولان از سوی دیگر به عنوان تصمیم گیران و مجریان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اظهار کرد: ایران کشور پهناوری است که نمی توان برای چنین پهنه بندی وسیعی، الگوی مدیریتی یکسانی برای منابع آبی آن اعمال کرد ، این موضوعی است که نهادهای مختلف بین المللی سالها است کشورها را از آن برحذر می دارند، بنابراین موضوع آمایش سرزمین و منابع آب و توجه به الگوهای مصرف و توزیع آب و بهره برداری با توجه به توزیع اقلیمی سرزمین باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: آمایش سرزمین و منابع آبی در کشور باید جدی گرفته شود تا بر اساس آن توان یک منطقه با توجه به منابع موجود در آن برای فعالیت های مختلف شخص شود. اکنون در کشور شاهد عدم توازن میان منابع آبی یک منطقه فعالیت های اقتصادی هستیم که تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

*** نقش آبهای مرزی در حل بحران آب 

فاضل درباره آبهای مرزی و نقش آن در حل بحران آب گفت: بدون تردید مدیریت آبهای مرزی به میزان قابل توجهی می تواند مشکلات بحران آب در کشورها را حل کند البته همیشه باید به این مساله دقت شود که موضوع حل مشکلات داخلی توسط آبهای مرزی برای همه کشورها به لحاظ مسائل سیاسی و مدیریتی پرهزینه است.
استاد دانشکده محیط زیست اظهار کرد: تقریبا کشوری نمی بینید که اقدام به رفع مشکلات آبهای داخلی خود با تامین آبهای منابع مرزی کرده باشد و مجبور به پرداخت هزینه های سیاسی برای آن نشده باشد، بنابراین زمانی که کاری به لحاظ سیاسی پرهزینه است، ضرورت دارد در زمان استفاده از این ظرفیت، از موضوع دیپلماسی محیط زیست و آب حداکثر استفاده صورت گیرد.
وی افزود: اکنون بسیاری از نمونه هایی که در دنیا وجود دارد، بر مبنای بسیاری از تعاملات سیاسی و رفتارهای کشورها در مذاکرات سیاسی شکل گرفته است که شاهد این موضوع در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب بوده ایم.
فاضل اظهار کرد: البته در این مسیر فراز و فرودهای زیادی داشتیم که متاسفانه نمونه هایی وجود دارد که در این زمینه زیاد موفق عمل نکرده است اما آنچه که به طور جدی با موضوعاتی که در مورد مسائل مربوط آب و محیط زیست شاهد آن هستیم، در طول سه تا چهار سال گذشته روند خردمندانه و رو به پیشرفتی بوده است.

*** ثبت هامون به عنوان زیست کره نمونه موفق برجام 

وی با تاکید بر تعاملات بین المللی در راستای حفظ محیط زیست و منابع آبی گفت: حل موضوع هامون در عرصه های بین المللی و پیش بردن پرونده آن به سمت ثبت به عنوان ذخیره گاه زیست کره مسکون در یونسکو و لحاظ کردن آن در فهرست های جهانی، بدون زمینه سازی های سیاسی که برای آن کار به وجود آمده ، امکان پذیر نبود.
وی اظهار کرد: به همین دلیل تاکید دارم اگر برجام اتفاق نیفتاده بود موضوع ثبت هامون قطعا با چالش های بسیار زیادی روبرو بود و شاید به این زودی امکان تحقق آن فراهم نمی شد.

*** قیمت گذاری منابع اهرمی برای کنترل مصرف 

فاضل درباره تاثیر قیمت گذاری در کنترل مصرف آب گفت: در واقع در زمینه قیمت گذاری تخصصی ندارم اما به هر حال قیمت گذاری و مسائل اقتصادی موضوعاتی هستند که به عنوان یکی از اهرم های کنترل مصرف در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و به نظر می رسد این موضوع هم در کشور قابل استفاده است.
وی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که گاهی قیمت گذاری برای موضوع آب یا حتی برخی از خدمات محیط زیستی و بالا بردن ارزش آن به معنای آن نیست که مصرف کم می شود زیرا گاهی برعکس خواهد شد، زیرا در این شرایط توجه افراد و مردم به آن موضوع خاص بیشتر جلب می شود و حتی ممکن است زمینه های سودجویی یا سهم خواهی نیز تقویت شود.
رییس سابق انستیتو علوم و فناوری محیط زیستی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) تاکید کرد: به هر صورت این موضوع تبعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی دارد که به نظر می رسد باید بسیار خردمندانه به این آن توجه شود.




منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار