کد خبر: ۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 13
تسلیحات الکترونیک یا Electronic Warfare (EW) – از خنثی کردن و از بین بردن موشکها با استفاده از امواج میکرو ویو گرفته تا به زمین نشاندن پهبادها با استفاده از مداخله رادیویی – امروزه تبدیل به یکی از مهمترین بخش های جنگ مدرن شده است.

تسلیحات الکترونیک یا
Electronic Warfare (EW) – از خنثی کردن و از بین بردن موشکها با استفاده از امواج میکرو ویو گرفته تا به زمین نشاندن پهبادها با استفاده از مداخله رادیویی – امروزه تبدیل به یکی از مهمترین بخش های جنگ مدرن شده است.

این موضوع به واسطه این واقعیت که هر دو طرف متعارض باید در فضایی محدود برای پخش امواج وایرلس ابزارهای خود با هم رقابت کنند، بدتر از همیشه نیز شده است. از همین روی برای جلو نگه داشتن خود در رقابت با چین و روسیه در این حوزه – که دو رقیب جدی این کشور در جنگ الکترونیکی محسوب میشوند، نهاد DARPA یا آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده موفق به ساخت یک چیپ فوق سریع برای تبدیل فرکانس های آنالوگ وایرلس به نمونه های دیجیتال در زمان ثبت شده است.

ابزار ADT یا مبدل Analog to Digital این نهاد به نیروهای ایالات متحده این اجازه را میدهد که با پردازشی ده بار سریع تر از آنچه نسل فعلی ابزارها در توان دارند، طیف سیگنال های الکترونیکی را جمع آوری و پردازش کند وب ه این ترتیب از گیر افتادن در دام متدهای جنگ الکترونیکی دشمنان فرار کنند.

این چیپ با قدرت فوق العاده خود توان جمع آوری و پردازش بیش از 60 میلیارد نمونه دیجیتال و آنالوگ یا برابر با 1 ترابایت داده را در هر ثانیه دارد. این امر به نیروهای عملیاتی این کشور این توان را میدهد که داده های بیشتری را از طیف های وسیع تر و گسترده تری از سیگنال ها در یک زمان مشخص دستگیر کرده و پردازش کنند.

با این اختراع ایالات متحده یک قدم در جنگ الکترونیکی جلو افتاد


البته این چیپ هنوز برای صحنه های عملیاتی آماده نیست زیرا انرژی مصرفی مورد نیاز آن هنوز با آنچه برای صحنه های واقعی نبرد کاربردی است، فاصله قابل توجهی دارد. در نتیجه DARPA با شرکت GlobalFounderies برای کاهش قدرت پردازشگر 32 نانومتری این چیپ به 14 نانومتر وارد مذاکره شده است. این امر میتواند مصرف انرژی را تا 50 درصد کاهش دهد و در عین حال کارایی آن را در سطح فعلی حفظ کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار