به گزارش آی تابناک : شاما حیدر، مؤسس و مدیر اجرایی شرکت بازاریابی Zen، بهعنوان نویسندهی یکی از اولین کتابها با موضوع رسانههای اجتماعی، اعتقاد دارد که شبکههای اجتماعی قدرت عظیمی در تولید کسبوکار حرفهای دارند و همچنین میگوید: «درست است که نمیتوان انتظار داشت تمامی مخاطبین آنلاین را در فضای واقعی و چهره به چهره مشاهده کنیم، اما ایجاد روابط خوب و پایدار موفقیتمان را بهعنوان یک کارآفرین یا مدیر بیشتر میکند.»
او ادامه میدهد: «اولین تجربهی ارتباط آنلاین با مشتریهایم زمانی بود که سرویس لینکدین (شبکهی اجتماعی-تجاری) از محلی برای گپهای دوستانه، تبدیل به شبکهای تجاری شد و عدهی زیادی از متخصصان در مشاغل مختلف، فضای مناسبی برای معرفی و ارائهی خدمات خود یافتند. همچنین این سایت منجر به گسترش کسبوکار من و دریافت تماسهای متعدد و شگفتآوری شد! از آن دوران به قدرت شبکههای اجتماعی پی بردم و برنامههای دیگری مانند shapr (شبکهی اجتماعی--تجاری)، زمینهی ملاقات حضوری و مشتریان واقعی را برای من فراهم آورند.»
مدتی پیش شاما حیدر یک سخنرانی با عنوان «روابط رهبران بزرگ با مخاطبان» انجام داد و طی آن مزایای استفاده ازشبکههای اجتماعی در رشد یک کسبوکار را اینگونه معرفی کرد:
برای اینکه مطمئن شوید روابط آنلاین شما در مسیر درستی قرار دارد، لازم است آن را بررسی کنید و ببینید به چه نحوی ارتباط میگیرید. آیا فقط از خبررسانی ایمیل استفاده میکنید؟ چت میکنید؟ یا مشتری را به قرار حضوری دعوت میکنید تا دربارهی نحوهی همکاری و ارائه خدمات همفکری کنید؟
اگر هیچیک از موارد بالا را در ارتباطات کاری خود ندارید، پس لازم است به فکر تحول باشید. البته این کار آسانی نیست و نمیتوان بهراحتی ارتباطات مجازی را به حقیقی تبدیل کرد. عدهی زیادی از مخاطبان ما از لحاظ زمانی و مکانی از ما دور هستند و عدهای دیگر از مشتریانمان، افرادی درونگرا و خجالتیاند و ترجیح میدهند از قرار حضوری بگریزند. اما با تمام این اوصاف، ملاقات حضوری تحول بسیاری در روند همکاری دو طرف ایجاد میکند که بسیاری از اهمیت آن غافلاند.
درواقع برنامهی shapr روزانه تعدادی از افراد هم ایده و هم نظر با شما را معرفی میکند تا به ایجاد ارتباط در دنیای واقعی ترغیب شوید. همچنین در بخش تنظیمات از شما نحوهی ارتباط را میپرسد. ملاقات حضوری، نوشیدن قهوه، پیادهروی، تماس تلفنی و... مواردی هستند که میتوانید برگزینید.
وقتی در محیط همایشهای کسبوکار قرار میگیرید، با افراد مختلفی آشنا میشوید و زمینهی همفکری و همکاریهای بعدی ایجاد میشود. پس قبل از ورود برنامهریزی داشته باشید:
وقتی تمام مشتریان شما در فضای مجازی و بهصورت آنلاین هستند، فقط نام تجاری و محصولاتتان مطرح میشوند. اما بهتر است هر کاربر آنلاین متوجه شود کارآفرین و شخصیت حقیقی این برند چه کسی است؟ بعلاوه با داشتن روابط واقعی و حضوری، سلامت روحی و جسمی خود را نیز تقویت میکنید و زندگی شادتر، طولانیتر و شغل باثباتتری خواهید داشت.