کد خبر: ۱۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 23
شرکت کره‌ای سامسونگ در نظر دارد تولید حافظه‌‌های با پهنای باند بالا را افزایش دهد. این حافظه‌ها در موارد مختلفی از جمله در زمینه‌ی ساخت پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش آی تابناک : سامسونگ اخیرا تولید پکیج‌های هشت گیگابایتی حافظه‌های با پهنای باند بالای نسل دوم را که به‌اختصار HBM2 نامیده می‌شوند، افزایش داده است. هدف سامسونگ از این کار پاسخ‌گویی به نیازهای رو به افزایش بازار است. سامسونگ می‌خواهد به کمک روش جدید تولید بسته‌های هشت گیگابایتی حافظه‌های HBM2، عرضه‌ی این نوع حافظه را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ تا پنجاه درصد افزایش دهد.


شرکت NVidia از نسل قبلی این نوع حافظه، در قالب پکیج‌های ۴ گیگابایتی جهت ساخت کارت گرافیک ۶۰۰۰ دلاری
Quadro GP100 استفاده کرده است و موفق شده بود به پهنای باند ۷۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه دست یابد. همچنین با به‌کارگیری این حافظه‌ها در پردازنده‌های گرافیکی Tesla V100، انویدیا توانست به پهنای باند ۹۰۰ گیگابایت بر ثانیه دست یابد. لازم به ذکر است که در Tesla V100 نیز از پکیج‌های حافظه‌ی ۴ گیگابایتی استفاده شده‌ است.این نوع از حافظه برای اولین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. در آن زمان هر پکیج چهار گیگابایتی از ترکیب چهار قطعه‌ی یک گیگابایتی ساخته می‌شد و پهنای باند حافظه نیز ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه، به ازای هر قطعه بود. دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا در حافظه‌های با پهنای باند بالای نسل دوم، به لطف ترکیب اینترفیس ۴۰۹۶ بیتی و سرعت کلاک بالا امکان‌پذیر شده؛ این در حالی است که پهنای باند حافظه‌های GDDR5 به ۳۲ گیگابایت بر ثانیه محدود می‌شود.


فناوری TSV، یک فناوری نوین در زمینه‌ی ساخت حافظه‌های DRAM و NAND است. در این فناوری، به‌جای ارتباطات سیمی بین قطعات حافظه، ارتباط از طریق سیلیکون انجام خواهد شد. هر قطعه حافظه‌ی HBM2 دارای پنج هزار اتصال TSV است؛ در نتیجه، مجموع این اتصالات در حافظه‌های ۸ گیگابایتی سامسونگ به ۴۰ هزار می‌رسد. در عین حال، قطعات حافظه‌ی ساخته‌شده توسط سامسونگ به‌گونه‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند که مصرف انرژی و گرمای تولیدی به حداقل برسد. کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدی در حافظه، موجب افزایش ضریب اطمینان آن می‌شود.
افزایش تعداد قطعات در پکیج‌های حافظه کار آسانی نیست؛ اما سامسونگ در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود اعلام کرده که در ساخت حافظه‌های هشت گیگابایتی HBM2 توانسته است سطح کارایی، ضریب اطمینان و بهینه بودن مصرف انرژی را افزایش دهد. همچنین سامسونگ اعلام کرده که ۸۵۰ پتنت مربوط به ساخت حافظه‌های HBM2 و فناوری TSV را ثبت کرده یا در حال ثبت آن‌ها است.

در حال حاضر مشخص نیست حافظه‌های هشت گیگابایتی سامسونگ در چه محصولی مورد استفاده قرار خواهند گرفت؛ اما قطعا سازندگان پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند با استفاده از این حافظه‌ها، محصولات قدرتمند‌تری تولید کنند. هرچند امکان استفاده از حافظه‌های HBM2 در کارت‌های گرافیک‌ مورد استفاده توسط کاربران عادی نیز وجود دارد (برای مثال کارت گرافیک AMD R9 Fury X)؛ اما این حافظه‌ها معمولا در محصولات حرفه‌ای ویژه‌ی طراحی رایانه‌ای، شبیه‌سازی، یادگیری ماشین و رایانش موازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.





منبع : TOM 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار