کد خبر: ۱۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 21
با پیشرفت و رواج واقعیت افزوده، چه بر سر گوشی‌های هوشمند خواهد آمد؟

به گزارش آی تابناک : از ماه آوریل تا ژوئن، بزرگترین شرکت‌های فناوری، هر ساله همایش‌های بزرگ خود را برگزار می‌کنند و چشم‌انداز‌های خود را برای ۱۲ ماه آینده ترسیم می‌کنند. فیس‌بوک در اواخر آوریل با کنفرانس  خود، مایکروسافت با رویداد Microsoft Build، کنفرانس I/O گوگل و در‌آخر کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در سراسر جهان برگزار می‌شود. آمازون رویدادی برگزار نمی‌کند؛ اما دو بلندگو هوشمند جدید Amazon Echo دراین بازه زمانی  رونمایی شدند. جالب‌تر اینکه در پاییز امسال انتظار می‌رود در ده سالگی آیفون، اپل محصولی جذاب را عرضه کند. احتمالا گوگل یک گوشی هوشمند جدید از سری پیکسل را عرضه می‌کند. آنچه ما شاهد آن هستیم شروع جنگی تمام‌عیار برای تصاحب مرحله بعد از بازار اشیا و ابزار کامپیوتری است.

در حالی که اپل و گوگل بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط دارند، فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده، فرصت‌های جدیدی به‌وجود آورده‌اند. هیچ‌یک از شرکت‌ها در این‌ زمینه به ثبات و تسلط بر بازار نرسیده‌اند؛ گرچه آمازون، مایکروسافت و فیس‌بوک قبلا در به‌دست آوردن سهم بازار پلتفرم تلفن همراه مغلوب شده‌اند، سخت به‌دنبال پایان دادن سلطه اپل و گوگل بر بازار گوشی‌های هوشمند هستند.

 مایکروسافت ظرفیت بازار گوشی‌های هوشمند را نادیده می‌گرفت، تا زمانی که گوگل و اپل ثابت کردند این شرکت در اشتباه است. در حال‌حاضر، اندورید محبوب‌ترین سیستم عامل گوشی‌های هوشمند در جهان است و آی‌فون برای اپل چنان گام روبه جلو بود که سود و موقعیت این شرکت را برای همیشه در فن‌آوری تثبیت کرد.

 تاریخ همیشه خود را تکرار می‌کند، اکنون شاهد تکنولوژی‌های رو‌به رشد واقعیت افزوده (augmented reality) و واقعیت مجازی (virtual reality)  هستیم، فناوری‌هایی که جهان دیجیتال را جزیی از  حواس پنجگانه ما خواهد کرد. دیگر برای استفاده از WhatsApp و Netflix نیاز به گوشی‌های هوشمند نیست؛ چرا که اطلاعات در برابر چشم‌های شما خواهد بود.

ARkit

برخی، این فناوری‌های جدید را تهدید واقعی برای گوشی‌های هوشمند می‌دانند و معتقدند از همین الان، مسابقه تسلیحاتی برای گسترش فناوری واقعیت افزوده شروع شده است. 

هر تغییر عمده در تکنولوژی فرصت‌های بزرگ برای کسانی ایجاد می‌کند که زودتر آن را پیش‌بینی کرده باشند، در دهه هفتاد، اپل و مایکروسافت روی رایانه‌های شخصی قمار بزرگی کردند و پیش بینی کردند که PCها ، بازار بسیار بزرگتری نسبت به رایانه‌های بزرگ(mainframes) خواهند داشت. در‌حالی که صنعت کامپیوترهای بزرگ، رایانه‌های شخصی را کوچکتر از آن می‌دید که بتواند حتی به رقابت بپردازد در نهایت شاهد بودیم که برنده واقعی کدام‌یک بود .

الکسا، محصول آمازون، در درجه اول یک دستیار صوتی دیجیتال است؛ یک صدای مجازی درکنار شما که زمان و پیش‌بینی آب و هوا را به شکل واقعیت افزوده ارائه می‌کند. مایکروسافت با ارایه عینک های "هولوگرام" (HoloLens) در این زمینه تلاش می‌کند. فیس‌بوک و اسنپ چت هر دو سعی کرده‌اند اطلاعات را مستقیما در دوربین‌ها قرار بدهند. حتی گوگل،به فکر عینک‌های جدید است. نتیجه هرچه باشد، این تکنولوژی همان کاری را با گوشی‌های هوشمند خواهد کرد که PCها با کامپیوترهای بزرگ کردند. همه‌ی این شرکت‌ها به دنبال تصاحب آینده هستند.

اپل و گوگل به خوبی از این  تهدیدها آگاهی دارنداپل با توسعه ARkit، پلتفرمی برای اضافه کردن واقعیت افزوده به برنامه‌های آیفون ایجاد کرده است. توسعه‌دهندگان به استفاده از این پلتفرم علاقه نشان داده‌اند. اگر زمانی اپل تصمیم به تولید عینک‌های هوشمند بگیرد، برنامه‌های تولید شده توسط توسعه‌دهندگان آماده خواهند بود.

گوگل نیز در زمینه واقعیت افزوده عقب نمانده است، از جمله فعالیت‌های آن‌ها می‌توان به پروژه تانگو در این‌خصوص اشاره کرد. اگر گوگل روشی برای اصلاح Google Glass پیدا کند، عملا می‌تواند اندروید را به قلمرو واقعیت افزوده وارد کند.

Microsoft's HoloLens

باتوجه به قدرت اپل در بازار، اگر اپل جایگزینی برای آیفون تولید کند که واقعیت افزوده جزیی از آن باشد، به‌طور حتم آمازون و دیگر شرکتها  نمی‌توانند به رقابت ادامه دهند. هر سخت افزاری جدیدی که در آینده در‌این زمینه تولید شود آغازگر جنگی تمام‌عیار برای کسب سهم در واقعیت افزوده خواهد بود.


نظر شما چیست؟ آیا می توان در زمینه پلت‌فرم‌های بومی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در کشور کاری کرد؟




منبع : بیزینس اینسایدر 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار