کد خبر: ۱۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 17
تعدادی از کمپانی های مشهور فناوری و فروشگاه های نرم افزاری معتبر چشم دیدن پیشرفت ایران در زمینه فناوری را ندارند.

به گزارش آی تابناک : گوگل پلی خدمات و سرویس پخش محتوای چندرسانه‌ای از شرکت گوگل است و شامل یک فروشگاه آنلاین برای دانلود موزیک، فیلم، کتاب و نرم‌افزارهای کاربردی و بازی‌های اندروید و یک مدیا پلیر ابری می‌باشد. این خدمات از طریق وب، نرم‌افزار کاربردی موبایل Play Store در اندروید و گوگل تی‌وی به ظاهر در دسترس کاربران دنیا است .اما در برخی کشورها به بهانه های مختلف شامل یک سری تحریم ها است که دسترسی کاربران را به نرم افزارها محدود می کند.

 

گوگل پلی

 

 سیاست گوگل و بسیاری از شرکت های فناوری در مواجه با حجم درخواست کاربران ایرانی سیاست قطره چکانی و خوراندن محتوای مورد نظر خودشان است. این سرویس نیز با در پیش گرفتن یک روند هوشمندانه نرم افزارهایی که برای دانلود قرار می دهد را در چند بخش دسته بندی کرده است. بخش اول نرم افزارهایی هستند که دارای محتوایی خاص و برای تغییر در فرهنگ و القای مطالبات گروه ها و جریان های خاص در فضای مجازی هستند. برای مثال می توان به نرم افزارهای پیام رسان، کتاب صوتی و ... اشاره کرد که سعی در تحریف تاریخ و انتشار مطالب غلط هستند .

 

گوگل پلی

 

از آنجایی که ظاهرا توسعه دهندگان می‌بایست به تنظیمات مربوط به اپلیکیشن‌های عرضه شده خود در گوگل پلی مراجعه کرده و سپس کشور ایران را به لیست کشورهای در دسترس محصولات خود اضافه کنند، مدتی طول خواهد کشید تا اغلب برنامه‌ها برای کاربران ایرانی در دسترس قرار گیرند. اما مشکل اینجاست که گوگل، هنوز دسترسی کلی به گوگل پلی را برای کاربران ایرانی باز نکرده و هنوز حتی نمی‌توان بدون دور زدن تحریم‌ها به گوگل پلی دسترسی داشت چه برسد به دریافت اپلیکیش‌های درون آن.

 

بخش دوم نرم افزارهایی هستند که گوگل پلی در مواجه با آن ها ادعا می کند یک سرویس بر پایه دموکراسی است و نمی تواند جلوی فعالیت آنها را گرفته و دانلودشان را محدود کند. نرم افزارهایی رایگان هستند و به طور تصادفی با وجود اینکه ارزش محتوایی چندانی ندارند در ترند و دانلودهای برتر قرار می گیرند.

اما برعکس بسیاری از کاربان ایرانی برای دنلود نرم افزارها و بازی هایی که تمام دنیا می توانند از آن استفاده کنند با گزینه "این آیتم در کشور شما در دسترس نیست" روبرو می شوند. همچنین با مسدود کردن برخی نرم افزارهای پر مخاطب به اهداف تجاری خود اهمیت می دهند و با گرو کشی این نرم افزارها کاربران را مجبور به استفاده از واسطه کرده اند. 

گوگل پلی

 

نکته قابل تامل این است که بسیاری از کمپانی ها و فروشندگان تلفن هوشمند که در ایران فعالیت می کنند و توانسته اند سهم عظیمی از بازار ایران را در اختیار خود قرار دهند نیز در قسمت پشتیبانی و ارائه خدمات گزینه ثبت نام برای کاربران ایرانی را ندارند و ظاهرا علاقه ای برای اضافه کردن ایران به لیست خدمات خود ندارند.

موضوعی که می تواند با هوشیاری مسئولان و نهادهای مربوط و رایزنی های مناسب برطرف شود . که اگر شرکتی شرایط ایران برای ارائه خدمات کامل را قبول نکرد خودش نیز با محدودیت هایی در بازار رقابتی ایران روبرو شود. این اقدام نه تنها سرمایه گذاری و حضور شرکت های خارجی در ایران را به خطر نمی اندازد بلکه در بازار رقابتی دنیا برای فعالیت اقتصادی دو طرفه در کشورهایی مثل ایران یک راهکار مناسب برای امتیاز گرفتن و سود دو طرفه به حساب می آید.





منبع : اتاق خبر 24
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار