کد خبر: ۱۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 15
کامپيوترها در طول حيات خود بارها و بارها دچار مشکل شده يا فريز مي‌شوند. کامپيوتر ويندوزي شما نيز ممکن است به‌طور خودکار ريست شده يا صفحه آبي مرگ را نشان دهد. در زمان بروز چنين اتفاقاتي اولين گام پيدا کردن جزئياتي است که علت چنين رخدادي را توصيف مي‌کنند.

به گزارش آی تابناک : زماني که کامپيوتر شخصي شما دچار مشکل ميشود، نيازي نيست به سرعت آن را به يک شرکت تعميرکننده تجهيزات کامپيوتري ببريد و هزينههاي اضافي را متحمل شويد. در اغلب موارد مشکلات به وجود آمده براي کامپيوترهاي ويندوزي ريشه نرمافزاري دارد و کاربران با کمي جستجو قادر هستند به ريشهيابي مشکلات بپردازند.

Reliability Monitor

Reliability Monitor يکي از بهترين ابزارهاي خطايابي ويندوز است. با وجود اين، بسياري از کاربران از وجود اين ابزار  غافل هستند. اين ابزار با ارائه يک رابط کاربرپسند قادر است به شما نشان دهد چه برنامهها يا مؤلفههايي از سيستمعامل ويندوز دچار مشکل شدهاند. براي باز کردن اين ابزار روي دکمه Start کليک کنيد، کلمه reliability را تايپ کرده و سپس روي ميانبرreliability history کليک کنيد.

ابزار فوق مشکلات را بر اساس تاريخي که به وجود آمدهاند مرتب ميکند. بهطور مثال ميتوانيد تاريخچهاي از مشکلاتي که در يک هفته اخير رخ دادهاند را مشاهده کنيد. اگر ويندوز دچار کِرش شده يا فريز شده باشد يک دايره قرمز رنگ با سمبل x که بيانگر خطاست نشان داده ميشود. اگر روي ستون days کليک کنيد اطلاعات مرتبط با مشکل را مشاهده ميکنيد.

اين ابزار همچنين قادر است اطلاعاتي درباره رخدادهاي بحراني را نيز به شما نشان دهد. همان اطلاعاتي که به دنبال آنها هستيد. از طريق اين ابزار ميتوانيد زماني که برنامهها نصب شدهاند را مشاهده نماييد يا اطلاع پيدا کنيد که پس از نصب، کداميک از برنامههاي کامپيوتر دچار مشکل شده است.

در مجموع ابزار Reliability Monitor به شما يک ديد کلي و اوليه درباره مشکلي که به وجود آمده است ارائه ميکند. در کنار ابزار فوق، Event Viewer نيز در اختيارتان قرار دارد. EventViewer يکي ديگر از  بهترين ابزارهاي ويندوز است که گزارش کامل و مفصلي در ارتباط با رخدادها ارائه ميکند.

مشاهده جزئياتي که درون فايلهاي dump قرار گرفته است

زماني که ويندوز دچار مشکل حادي ميشود و صفحه آبي مرگ را نشان ميدهد تمامي اطلاعات موجود در حافظه اصلي را درون يک فايل محلي منتقل ميکند. اطلاعاتي که درون اين فايل قرار ميگيرند عمدتاً براي عيبيابي ويندوز مفيد هستند. پيشنهاد ما به شما اين است که براي خواندن اين فايلها از ابزار رايگان BlueScreen View که از سوي شرکت Nirsoft ارائه  شده استفاده کنيد.

اين ابزار فهرستي از فايلهاي dump ذخيره شده را نشان ميدهد. با کليک کردن روي هر فايل اطلاعات درون فايل نشان داده ميشود. اطلاعاتي که در ستونهاي Bug Check String وBug Check code قرار دارند حائز اهميت هستند. اگر کدهاي خطاي ظاهر شده در ستون BugCheck code را در اينترنت  جستجو کنيد، اطلاعات دقيقي درباره مشکلي که به وجود آمده را دريافت ميکنيد. فهرست درايورهايي که در پايين پنجره به نمايش در ميآيند نيز اغلب مفيد هستند. بهطور مثال، نمايش صفحه آبي مرگ ممکن است در ارتباط با يک درايور سختافزاري خاص همچون کارت گرافيک يا نصب درايوري باشد که با سختافزار کامپيوتر سازگاري ندارد. به هر ترتيب اين فهرست کمک فراواني به شما ميکند.

Memory Diagnostics tool

يکي ديگر از ابزارهاي مفيد ويندوز Memory Diagnostics tool است. اين ابزار حافظه اصلي دستگاه شما را به منظور پيدا کردن هرگونه مشکل احتمالي مورد آزمايش قرار ميدهد. اگر حافظه اصلي سيستمي دچار مشکل باشد آن سيستم در وضعيت ناپايداري قرار گرفته و بهطور مداوم صفحه آبي مرگ را نشان ميدهد.


در نهايت

اگر کامپيوتر شما يکبار ريست يا فريز شده است مضطرب نشويد. اين اتفاق همواره به معناي وجود يک باگ در ويندوز يا درايورها نيست و ممکن است يک تداخل گذري به وجود آمده باشد. اما اگر کامپيوتر شما بهطور پيوسته دچار چنين حالتي ميشود آنگاه بايد به بررسي دقيق مشکل بپردازيد. در مجموع بايد به اين نکته اشاره داشته باشيم که راهکار دقيق و جامعي در ارتباط با شناسايي همه مشکلات وجود ندارند. با وجود اين، ابزارهايي که به آنها اشاره شد اين توانايي را دارند تا اطلاعات دقيقتري در مورد مشکلات يا درايورهاي سختافزاري در اختيار شما قرار دهند. اطلاعاتي که براي شروع عيبيابي مناسب هستند. با وجود اين، به اين نکته توجه داشته باشيد که در بعضي موارد مشکلات ريشه سختافزار دارند که برطرف کردن چنين عيبهايي خارج از توان کاربران عادي است. با توجه به اينکه ويندوز هر روز به سطح بالاتري از پايداري ميرسد و صفحه آبي مرگ را کمتر نشان ميدهد در نتيجه در بعضي موارد مشکلاتي که در يک سيستم به وجود ميآيند ريشه سختافزاري دارند.






منبع : روزنامه نصف جهان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار