کد خبر: ۱۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 13
اگر قرار باشد بلوتوث را تعریف کنید چه می‌گویید؟ تعریف خیلی از کاربران از این فناوری یک ارتباط ساده دستگاه به دستگاه برای انجام کارهایی مانند پخش موسیقی یا فایل‌های صوتی از قبیل اسپیکر یا هدست، دسترسی سریع به نوتیفیکشن‌ها در اسمارت‌واچ‌ها و کارهایی از این دست است. اما استاندارد جدیدی از بلوتوث در حال متولد شدن است و به مرورگر دستگاه شما امکان کنترل دستگاه‌های بلوتوث مجاور را می‌دهد. به‌نظر که ایده جالبی است.

به گزارش آی تابناک : استاندارد جدید، "وب بلوتوث" نام دارد و هم‌اکنون بخشی از مرورگر کروم است. این استاندارد با هدف استفاده در اینترنت اشیا توسعه داده شده و به طراحان وب این اجازه را می‌دهد تا با وسایل جانبی کاربران در خانه‌های‌شان به‌سادگی تعامل داشته باشند. البته، کاربر باید این اجازه را صادر کند.

مسلم است که در این بین نگرانی‌های امنیتی زیادی وجود دارد. اول از همه این ایده که مرورگر بتواند به دستگاه‌های بلوتوث نزدیک به خودش متصل شود ترسناک به‌نظر می‌رسد. قرار است وبسایت به چه نوع اطلاعاتی دسترسی داشته باشد؟ هرچند که این قابلیت مانند هر API دیگری داخل مرورگرهایی مانند کروم گنجانده شده و وبسایت‌ها برای دسترسی باید درخواست بدهند. یک پاپ‌آپ روی صفحه مرورگر ظاهر می‌شود تا از کاربر مجوز بگیرد، اگر کاربر آن را نادیده بگیرد، تقاضا به‌صورت خودکار رد می‌شود. البته امکان تغییر این تصمیم در هر زمان وجود دارد.



اما قرار است از وب بلوتوث برای چه کاری استفاده کنیم؟ به‌نظر کاربردهای آن فراتر از حد تصور ما هستند. مثلا فرض کنید رنگ چراغ‌های روشنایی مطابق با نوع آب‌وهوا تغییر کند، آن‌هم با یک API که روی مرورگر وب دستگاه شما نصب است. یا فرض کنید روی یک وبسایت قصد دیدن فیلم داشته باشید. وبسایت برای این‌که تجربه فوق‌العاده‌ای داشته باشید به اسپیکرهای خانگی شما دسترسی پیدا می‌کند.

ولی کاربردهای این استاندارد خیلی فراتر از این موارد است. در بسیاری از ایالت‌های آمریکا بیماران می‌توانند از طریق اینترنت و با استفاده از وب‌کم به دکتر خود دسترسی داشته باشند. حالا فرض کنید وبسایت مذکور از طریق یک نوار HR بلوتوثی یا حتی اسمارت‌واچ ضربان قلب‌تان را اندازه بگیرد. یا فشار خون‌تان را با مانیتور بلوتوث تحت‌نظر داشته باشد. مطمئنا بیماران با در اختیار داشتن این ابزارها کیفیت زندگی‌شان را بالاتر می‌برند. با این روش لازم نیست برای دیدن یک دکتر حاذق و معتبر از شهری به شهر دیگر مسافرت کرد چون میزان فاصله با وی به اندازه تنها چند کلیک است.

در حال حاضر، وب بلوتوث بخشی از کروم بر روی اندروید نسخه 6.0 به بالا، مک و کروم OS است. جامعه توسعه‌دهندگان نزدیک به یک سال است که در حال کار با APIها هستند. با این‌که هنوز برای استفاده روزانه چندان آماده نیستند ولی تا رسیدن به آن نقطه راه کمی در پیش است.



نکته منفی که باید به آن اشاره کرد عدم حضور ویندوز و iOS در لیست دستگاه‌های سازگار است. ظاهرا توسعه‌دهندگان مشغول کار روی نسخه ویندوزی API وب بلوتوث هستند و به پیشرفت‌هایی هم دست پیدا کرده‌اند. ولی هنوز به اندازه مدل‌های دیگر به استاندارد قابل قبولی نرسیده است.

در مورد iOS قضیه فرق می‌کند. قبل از این‌که این استاندراد برای این سیستم‌عامل قابل استفاده باشد اپل باید استاندارد وب بلوتوث را در وب‌کیت خود قرار دهد. همان‌طور که کروم برای iOS مجبور به این کار شد. شاید در نسخه‌های بعدی شاهد آن باشیم. به‌هر حال، وب بلوتوث در راه است و به‌نظر ایده فوق‌العاده‌ای است. توانایی‌های این استاندارد جالب و بی‌نظیر هستند و حتما توسعه‌دهندگان کاربردهای جذابی برای آن در نظر دارند.





منبع : HOWTOGEEK

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار