تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 12
بهره‌کشي و سوء‌استفاده از کودکان و نوجوانان، به يکي از زمينه‌هاي مهم جرايم سايبري تبديل شده است. پس بهتر است والدين بدانند که فرزند شما هم با بيشترين احتمال ممکن در معرض اين تهديد عمده قرار دارد.
به گزارش آی تابناک : کودکان و نوجوانان آسيب پذيرترين قشر کاربران اينترنت هستند. اغلب آنها بي تجربه، کنجکاو، احساساتي و از همه مهمتر "تنها" هستند و درست به همين دليل هدف خوبي براي مجرمان و تبهکاران اينترنتي محسوب مي شوند.

نمي‌توان تصور کرد که فرزندان ما بزرگ شوند، رشد کنند، به دانشگاه بروند، وارد حوزه‌هاي مختلف شوند اما با کامپيوتر سروکار نداشته باشند و شبکه جهاني (اينترنت) را نشناسند. دنياي امروز دنياي تکنولوژي‌هاي جديد است که چنان با سرعت وارد زندگي بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه مي‌دهند که نمي‌توان از کنار آنها با بي تفاوتي گذشت؛ بلکه بايد با آنها به روش صحيح برخورد کرد تا بيشترين سود و استفاده حاصل آيد. همچنان که اثرات مثبت تکنولوژي‌هاي نوين در کيفيت زندگي ما قابل انکار نيست؛ در صورت عدم مديريت صحيح نيز ممکن است تأثيرات مضر آن بر زندگي کودکان و نوجوانان ما غيرقابل جبران باشد.

يکي از مهمترين عوامل براي تعيين اثر مثبت يا منفي رايانه مدت زماني است که کودک يا نوجوان از آن استفاده ميکند و مسئله ديگر نوع فعاليت هايي است که با آنها درگير است. وقتي بچه براي مدت طولاني از روز پاي کامپيوتر مي نشيند در ساير فعاليتهاي تحصيلي، ارتباطي و اجتماعي دچار عقب ماندگي مي‌شود.

استفاده زياد و کنترل نشده از کامپيوتر موجب افزايش وزن، رکود عملکرد اجتماعي- ارتباطي، گوشه گيري، انزوا و غمگيني مي شود همچنين بازي‌هاي خشن کامپيوتري کودکان و نوجوانان را مستعد مشکلات رفتاري و پرخاشگري مي‌کند ولي اگر از برنامه هاي صحيح آموزشي استفاده شود خلاقيت افزايش مي‌يابد و فرصتي براي اکتشاف و جستجوگري در اختيار او قرار مي‌گيرد.

ايجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفي بر رشد طبيعي جسم و روان، گوشه گيري و انزوا و بروز افسردگي در نوجوانان و جوانان، بروز رفتارهاي عصبي و غيرمتعادل، تپش قلب و بي اشتهايي و يا کم اشتهايي و رنجور شدن جسم و بي ميلي به امر تحصيل و فعاليتهاي ورزشي از ​آسيب‌هاي جسمي و روحي و رواني کار با کامپيوتر و اينترنت برشمرده مي‌شود.

همچنين عدم تمايل و يا کم رغبتي به انجام واجبات و حضور در مجامع علمي و مذهبي، مشغول شدن و استفاده زياد از تلفن همراه براي بازي و يا ديدن کليپ و موسيقي(اعتياد به تلفن همراه)، بي‌خوابي و کاهش مطالعات درسي و غيردرسي و بروز افت تحصيلي، انتخاب لباس و آرايش ظاهري به سبک هاي نامأنوس و ناهنجار و گرايش به سيگار، موادمخدر و کاهش انگيزه براي کار و تلاش از ديگر آسيب‌هاي کار با اينترنت و رايانه است.

بر اساس اطلاعات سايت پليس فتا، سروان وحيد صاحبکاران توصيه‌هايي را درمورد استفاده فرزندانشان از اينترنت داشته است:

- زمان استفاده از اينترنت را محدود کنيد.

- به نوجوان بياموزيد هر چيزي که در اينترنت مي بيند يا مي خواند حتماً و لزوما درست و واقعي نيست.

- روي سايت هايي که مراجعه مي کند حتماً نظارت داشته باشيد.

- با اطلاعات و تکنولوژي هاي جديد آشنا شويد. دور ماندن والدين از پيشرفت هاي جديد باعث ايجاد شکاف نسلي بين آنها با فرزندانشان مي شود.

- زمان هايي را اختصاص دهيد تا همراه فرزندتان از سايت هاي مختلف ديدن کنيد، راجع به محتواي آنها صحبت کنيد و بازي و فعاليت هايي داشته باشيد. در اين صورت امکان نظارت شما بر فرزندتان فراهم مي شود.

- به فرزند خود بياموزيد که ارتباط برقرار کردن در اتاق گفتگو درست مانند صحبت کردن با يک غريبه است و بايد همان احتياط هايي که در اين زمينه به کار مي رود باز هم رعايت شود.

- به او بگوييد که هيچگاه نبايد اطلاعات شخصي و خانوادگي را در اينترنت در اختيار ديگران قرار دهد.

- هرگز با کسي که در اتاق گفتگو آشنا شده ملاقات واقعي ترتيب ندهد.

- به بچه ها آموزش دهيد که همان قوانيني که در ارتباطات واقعي رعايت مي‌کنيم مانند فحش ندادن، استفاده نکردن از کلمات رکيک و طنزها و مطالب مبتذل و... بايد در اينترنت نيز به کار گرفته شود.

پليس فتا از هموطنان درخواست کرده که در صورت نياز به مشاوره آن را از طريق سايت پليس فتا بخش ثبت گزارش مردمي گزارش کنند.





منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار